Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Kompresija

Tehno volan

Avtor prispevka: Jure Cehner
Izraz kompresija lahko pomeni veliko stvari, v avtomobilskem žargonu pa le eno. Dogaja se znotraj valja in je ključni proces pri premikanju vašega avtomobila.
Kompresija
Foto: splet
24. 11. 2015 ob 12:30
Komentarjev: 0
video tehno volan - kompresija
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Če citiramo obrazložitev izraza 'kompresija' direktno iz SSKJ: 

kompresíja  -e ž (1. fiz. manjšanje prostornine plina zaradi večanja tlaka, stiskanje: zrak se pri kompresiji zelo segreje / izotermna kompresija 2. strojn. gib bata, pri katerem se plin ali para v valju stisne; kompresijski gib: pred kompresijo se sesalni ventil zapre ◊ med. pritisk na del organizma, ki ga povzroči novotvorba, krvavitev ali vnetje 

Izraz 'kompresija' torej lahko pomeni marsikaj, lepše poslovenjeno bi lahko bil 'stisk', tudi, denimo, ko 'zazipam' oz. 'zararam' slike in jih pošljem uredniku. Ampak v avtožargonu pomeni samo tisto strojniško razlago zgoraj in se dogaja izključno v motornem valju.

V bistvu je sama razlaga sila preprosta, saj gre v osnovi le za to, da se bat v valju pomakne navzgor in stisne plin. In to je vse, kar kompresija v svojem ozkem smislu v bistvu pomeni. Dobro, kaj pa se zgodi potem? Bodisi neposreden vbrizg goriva ali mešanice prek uplinjača, da imamo vnetljivost, nakar svečka sproži iskro in povroči eksplozijo, ki je posledica stisnjenega plina ter iskre. Hitra razširitev plinov, ki je posledica eksplozije, potisne bat navzdol. In postopek se ponovi. Znova in znova, dokler ne pridete na cilj.

Nikakor pa ne gre zamenjati kompresije s kompresijskim razmerjem. To je pa vrednost, ki predstavlja razmerje med največjo možno kapaciteto zgorevalne komore in najmanjšo. Torej, vrednost primerja dve različni prostornini: prostornino valja, ko je bat v najnižjem položaju, ter prostornino, ko je v najvišjem. Zato se vedno označuje kot nekaj proti nečemu. Pri tej mazdi, ki jo je Anže imel na testu v videu, recimo 14:1. Kompresijsko razmerje igra veliko vlogo pri sami moči motorja in učinkovitosti. Večje, kot je razmerje, večja je toplotna učinkovitost, manjša je poraba. Vsaj v teoriji.

Tam nekje do leta 1930 je bilo največje razmerje do 6,5:1; do sredine 20. stoletja pa se je skoraj podvojilo. Razlog za to tiči v vpeljavi tetra-etilnega svinca in precej izboljšanih oblik zgorevalnih komor. Ni pa več vse v kompresijskem razmerju. Novi ferrari 488 GTB ima razmerje samo 9,4:1, kar je posledica turbopolnilnika, in mu je težko očitati, da ni učinkovit. Mogoče le nevarčen ...

Kompresija je torej ključna pri delovanju vsakega motorja z notranjim izgorevanjem. Ni pa to samo abstrakten pojem, z njo imamo lahko tudi težave. Kompresija v valjih je namreč lahko slaba, kar se realizira v 'cukanju' avtomobila oz., če je res slaba, potem se motor niti ne prižge. Do tega lahko pride zaradi slabega tesnenja pri ventilu in če to ni 100-odstotno, potem iz valja uhajajo plini in tlak se zmanjša. Pri starejših motorjih minimalno odstopanje pri kopresijskem razmerju ni kritično, ampak seveda naj bo raje ničelno.

Običajno so kompresijska razmerja pri bencinskih motorjih nekje 10:1 pa vse tja do 14:1, pri dizelskih pa so večja, in sicer od 16:1 naprej. Če razmerja, predvsem tista večja, lepo funkcionirajo, je odvisno od večih faktorjev, denimo, od kota postavljenega vžiga, zaporedja vžiga itn. Mazda se hvali, da je z visokim kompresijskim razmerjem pri bencinskih motorjih dosegla več kot ostali proizvajalci s turbopolnilniki. Če je pri njih razmerje 14:1, je, kot smo rekli, pri večini proizvajalcev nekje 10:1, pri dizelskih motorjih pa precej več. Naslednja stopnja bo baje že kar 18:1 za bencinski motor, kar bi naj ugledali že pri naslednji seriji motorjev skyactiv.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 27. 7. 2024
Julij 2024
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
tesla model Y 224
škoda octavia 190
volkswagen taigo 136
renault captur 129
MG ZS EV 126

Podatki veljajo za marec 2023.

Letos je bilo v SLO prodanih 13.450 novih avtov.

Anketa
Kaj nas bo premikalo v prihodnosti?
993Elektrika v baterijah. 992Fosilna goriva. 991Sintetična goriva. 990Vodik.


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Obvestila
Javna agencija RS za varnost prometa Nekaj več kot 2.600 kršitev pred 2 leti  | 
Motulli Dolenjski Motulli osvaja Švico pred 2 leti  | 
Peugeot Slovenija Nov prodajno-servisni salon pred 2 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varno v jesen in zimo pred 2 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Na šolske poti so se vrnili otroci! pred 2 leti  | 
Zavod VOZIM, Big Bang Varno v jesen pred 2 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Od danes pomembne zakonske spremembe pred 2 leti  | 
Toyota startup pospeševalnik Klic po inovacijah mobilnosti za vse in ... pred 3 leti  |  Volan
Zavarovalnica Triglav - DRAJV Osvoji nove brisalce Bosch pred 3 leti  | 
Ford in Fordwich Bodo preklopili na elektriko? pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Preprečevanje vožnje pod vplivom ... pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varujmo življenja, vozimo trezni! pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Pasavček tudi v časih epidemije pred 3 leti  | 
Continental in skupina Volkswagen Recept za uspešno večdesetletno ... pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Alkohol ostaja širok družbeni problem pred 3 leti  | 
Toyota Motor Europe Prodajni rezultati pred 3 leti  | 
Continental Zimske ali celoletne pnevmatike? pred 3 leti  | 
Ford transit connect Najvarčnejši v segmentu pred 3 leti  | 
Peugeot Iščejo najstarejšega pred 3 leti  | 
Continental 73-krat od Zemlje do Marsa pred 3 leti  |