Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Navor in moč motorja

Tehno volan

Avtor prispevka: Jure Cehner
Ste se kdaj vprašali, zakaj vaš sosed ves čas naklada o tem, koliko navora ima njegov novi passat? In da je navor bolj pomemben od moči, z obveznim žuganjem prsta takole. Ima prav?
Navor in moč motorja
Foto: Splet, How Stuff Works
18. 4. 2016 ob 8:00
Komentarjev: 2
Tehno volan - navor in moč motorja
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Včasih smo se hecali, da moč motorja pomeni, kako hitro se boš zaletel v ograjo, navor pa, kako daleč boš ograjo nato potiskal. Ampak v tem hecu je tudi nekaj resnice, z določeno mero domišljije, seveda. Zato težki tovornjaki ali pa traktorji potrebujejo predvsem veliko navora, moči ne toliko, dirkalnik forume 1 pa ravno obratno.

Zdej pa zajemite sapo, ker gremo nazaj v srednjo šolo k fiziki. Navor je vektorski produkt sile in ročice, torej M=Fxr. Ker pa je navor dejansko vzrok za enakomerno pospešeno gibanje, moramo vključit še drugi newtonov zakon, ki pravi, da je navor vztrajnostni moment, torej J oziroma kgm2 krat alfa, torej krat kotni pospešek ... Ne, saj ne, ne bomo vas utrujali s tem, itak nima smisla to razlagati brez table in krede.

Poskusimo bolj laično, ker tistih črk itak ne razumemo. Konjska moč, ki ni uradno priznana oznaka, obstaja od leta 1769, ko je James Watt skrbno proučeval konje in ugotovil, da povprečen konj v povprečnih razmerah lahko v eni sekudi premakne 250 kilogramov in to za natanko 30,5 centimetra. V minuti na enaki razdalji torej dvigne okoli 15 ton. In to je ena konjska moč. S tem torej dobimo moč motorja. Ena konjska moč je enaka 750 vatom.

Aja, na hitro nekaj o Jamesu Wattu. Je inženirski gospodič, ki je živel v letih od 1736 do 1819, in v tem času je poskrbel, da se po njem imenuje enota za moč – vat. Njegovo ime torej počastimo vsakič, ko se pogovarjamo o žarnicah. Najbolj znan je za svoje delo na parnih strojih oz. izboljšavi le-teh.
 

Moč, smo rekli. Kaj je torej moč motorja? Stem izrazom dejansko povemo, kako hitro motor zmore proizvesti delo. Dejansko je produkt navora in vrtljajev, zato moč motorja z vrtljaji narašča. Zato, če pogledate graf motornih parametrov, boste videli, da na eni točki moč prehiti vrednost navora. In če ostanemo pri konjski moči vrednost v kilovatih (kW) iz nje itak potem zračunamo tako, da jo delimo z 1,36. Torej, konjska moč vrednost navora krat obratov, deljeno s 5252. To je poenostavljeno. In zato se bosta vedno vrednosti navora in moči na grafu prekrižali pri točno 5.252 vrtljajih. Moč bo naraščala, navor pa najbrž padel, ni pa povsem nujno.

Kaj pa je potem navor? To je tista številka, o kateri tudi kar veliko govorimo in jo merimo v njutenmetrih, newton-metrih oz. Nm. Če spet zakompliciramo zadeve, lahko rečemo, da z navorom merimo, koliko vrtilne sile zmore proizvesti motor. Gre za merjenje vrtečih se stvari. Ker kolesa konec koncev poganja vrtenje motorja oz. pogonske gredi, ki jo vrtijo bati s svojim vzdolžnim premikanjem zavrtijo. Navor je torej zelo pomemben. Zakaj ponekod celo bolj od moči? Predstavljajmo si naslednje. Tovornjak je lahko polno naložen ali pa prazen in njegovi pospeški ne bodo občutno različni. Ker moči motorja ni veliko, vsaj glede na njegovo maso. Ker pa je ogromno navora, pomeni, da bo tak tovornjak še vedno lahko in niti ne posebej počasneje pospeševal, ko bo naložen s kakšnimi dvajsetimi tonami tovora.

Zakaj potem tudi dirkalnik formule 1 nima ogromo navora? Ta je namreč čisto nasprotje. Je lahek in s svojimi visokimi vrtljaji vedno enostavno izkorišča moč motorja, četudi ne toliko navora. Moč si torej lahko predstavljamo kot športnika, ki lahko zelo hitro preteče 100 metrov, navor pa kot hrusta, ki sicer teče počasi, ampak mu lahko naložiš na ramena 100-kilogramsko utež in bo določeno razdaljo še vedno prehodil enako hitro.

No, upamo, da smo tole vsaj približno razložili, ker je kar kompleksna tema. Dizelski motorji imajo več navora, ker so vlečni konji, bencinski pa manj, ker so športniki. No, s pomočjo turbin se je povsod povečal tudi navor, ki je seveda izjemno pomemben. To je namreč tista stvar, ki vas dejansko potisne v sedež ob pospeševanju in pospešek je sorazmeren s krivuljo navora na kolesih, ne pa v motorju ali močjo. Ampak v končni fazi jeogromno itak odvisno od prestavnih razmerij. Več o teh pa kdaj drugič.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
1
Ni slike
Avtomoto pravi:
Ročica je pozicijski vektor, ki določa razdaljo od kje bomo merili navor, do prijemališča sile(če vektorja ne premikamo po njegovi tirnici). Torej ročica določa smer in smer(ang. Displacement) je vektor.
(pred 3 leti )
QVZBVEFSIFpBIEdNQUlMLmpwZzE1NTk1MDY5NjM=.jpg
diabolik pravi:
Sem v fiziki koliko toliko doma in se spomnim, da je vektorski produkt dveh vektorjev tretji vektor, ki je na ravnino prvih dveh pravokoten. Ima toliko dolžinskih enot, koliko ima paralelogram med prvima dvema vektorjema ploščinskih enot. Bega pa me nekaj. Sila iz dvojice prvih dveh vektorjev vsekakor je vektorska količina (ima smer in velikost), ročica pa je v bistvu dolžina ali neka pot in bi jo težko definiral kot vektor vsaj glede smeri. Morda samo v ali -....(?). Ali ve kdo kaj več o tem?
(pred 4 leti )
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 19. 5. 2024
Maj 2024
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
29300102030405
06070809101112
13141516171819
20212223242526
27282930310102

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
tesla model Y 224
škoda octavia 190
volkswagen taigo 136
renault captur 129
MG ZS EV 126

Podatki veljajo za marec 2023.

Letos je bilo v SLO prodanih 13.450 novih avtov.

Anketa
Kaj nas bo premikalo v prihodnosti?
993Elektrika v baterijah. 992Fosilna goriva. 991Sintetična goriva. 990Vodik.


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Obvestila
Javna agencija RS za varnost prometa Nekaj več kot 2.600 kršitev pred 2 leti  | 
Motulli Dolenjski Motulli osvaja Švico pred 2 leti  | 
Peugeot Slovenija Nov prodajno-servisni salon pred 2 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varno v jesen in zimo pred 2 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Na šolske poti so se vrnili otroci! pred 2 leti  | 
Zavod VOZIM, Big Bang Varno v jesen pred 2 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Od danes pomembne zakonske spremembe pred 2 leti  | 
Toyota startup pospeševalnik Klic po inovacijah mobilnosti za vse in ... pred 2 leti  |  Volan
Zavarovalnica Triglav - DRAJV Osvoji nove brisalce Bosch pred 2 leti  | 
Ford in Fordwich Bodo preklopili na elektriko? pred 2 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Preprečevanje vožnje pod vplivom ... pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varujmo življenja, vozimo trezni! pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Pasavček tudi v časih epidemije pred 3 leti  | 
Continental in skupina Volkswagen Recept za uspešno večdesetletno ... pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Alkohol ostaja širok družbeni problem pred 3 leti  | 
Toyota Motor Europe Prodajni rezultati pred 3 leti  | 
Continental Zimske ali celoletne pnevmatike? pred 3 leti  | 
Ford transit connect Najvarčnejši v segmentu pred 3 leti  | 
Peugeot Iščejo najstarejšega pred 3 leti  | 
Continental 73-krat od Zemlje do Marsa pred 3 leti  |