Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Avtomobilski sedež

Tehno volan

Avtor prispevka: Jure Cehner
Marsikaj imamo v in na avtomobilih za samoumevno, med drugim volan in štiri kolesa. Ampak v bistvu je samo ena komponenta stara toliko kot avto sam - sedeži.
Avtomobilski sedež
Foto: Gašper Miš, splet
22. 12. 2015 ob 15:00
Komentarjev: 2
video tehno volan - sedež
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Razen če živite v Rusiji, potemtakem so možni tudi prizori, kot je tale na desni. Sedalo je verjetno edina stvar, ki je resnično toliko stara kot avto sam. Nekakšne težke znanosti ni, bi si človek mislil, ampak bi se, kot običajno, motil. Je za inženirje, ki jih razvijajo, še posebej na področju dobre opore telesa. In motorčkov, ki premikajo dele sedeža, če je ta električen. In gretja, če ga ima. In senzorja, ki ve, če sploh kdo sedi na njem. Med pisanjem prispevka za snemanje smo tako ugotovili, da so sedeži kar težka znanost.

V dražjih avtomobilih, seveda. Pri čisto osnovnih sedežih, ki se jih da premikati naprej in nazaj ter jim nastavljati naslon, so stvari neprimerljivo bolj preproste. Vse, kar je potrebno, je nekaj vzmeti in zobnikov. Z ročico kontroliramo zobnike in naslon sedeža, podobna štorija pa je tudi spodaj, ko sedež drsi po tirnicah. 

Pa vzemimo za primer znamko Opel. Ta že nekaj časa slovi po ergonomskih sedežih. Astrin ima na primer poleg aktualnega golfa (sedež ergoActive) edini v tem segmentu nemški certifikat za ergonomijo, ki ga dodeljuje skupina AGR. To pomeni, da je vaše telo res vedno optimalno in predvsem zdravo podprto. Gre za društvo možicljev v belih haljah in delujejo v sklopu Kampanje za zdrav hrbet. So neodvisna organizacija, ki dodeljuje certifikate za taboljše sedeže in javno objavlja rezultate. Astrini sedeži imajo tudi tisti kup motorčkov, da ga pomikajo, in celo masažo, kar v tem segmentu nikakor ni običaj. 

Električno nastavljivi sedeži so se začeli pojavljati že v 40-ih letih prejšnjega stoletja, in sicer samo za naprej in nazaj. V vse štiri smeri pa prvič v fordu thunderbird, letnik 1955. Tehnologija, ki je še danes v manjšini, je bila na voljo že pred 60 leti! Običajno takšni sedeži niso serijski ravno zato, ker so neprimerljivo bolj kompleksni kot tisti 'analogni'. Danes imajo že res ogromno elektromotorčkov, vedno več v bistvu. Če na hitro naštejemo najpogostejše: eden za pomik naprej in nazaj, drugi za pomik gor in dol, tretji za pomik naslona, četrti za nastavljanje bočne opore, peti ledvene, šesti pri res dragih avtih za pomik vzglavnika, sedmi za podaljševanje sedala pri kolenih, osmi samo za zgornjo polovico naslona in ... smo se naveličali naštevati. Še bi lahko, verjemite. V osemnajst smeri so nastavljivi najboljši in najdražji, torej imajo pol manj motorčkov le za premikanje.

Pa se masaže še niti lotili nismo. Samo ta opcija vam sedež napolni z grozdom novih elektromorčkov. Če si pogledamo samo možnosti masiranja sedežev v audiju A8, vam bo vse jasno. Masažna funkcija na sprednjih dveh sedežih je res prava masaža in ne le nakakšno vibriranje, izbirate lahko celo med več različnimi načini masaže in za različne predele vašega hrbta oziroma zadnjice. Kot Tajke, ki vam hodijo po hrbtu. Več si preberite tukaj, kjer je Anže igral tajkuna.

Kaj še ponujajo danes sedeži? Praktično vsi novejši imajo vgrajene hidrostatične senzorje, ki zaznavajo maso s pomočjo mehurjev s tekočino iz senzorjev. Ti zaznavajo pritisk, torej, če kdo sedi na sedežu ali ne. To pa je pomembno, da zračna blazina ve, ali naj se ob trku sproži ali ne. In tudi, kako močno se naj sproži, če na sedežu sedi manjša in lažja oseba. V tem primeru je seveda bolje, da se izstreli z manjšo močjo. Tem zračnim blazinam pravimo dvostopenjske. Isti senzorji se uporabijo še za marsikaj drugega, recimo za to, da vas avto začne nadležno opozarjati, če si odpnete varnostni pas. Kar poskusite dvigniti rit, ko ste odpasani, in boste videli, da neha cviliti. Seveda ne med hitro vožnjo. Patent za tovrstne senzorje je bil vložen že leta 1998 in ga vidite na desni. Samo kot zanimivost.

Ogrevanje sedežev je tudi že precej pogosto in bolj običajno od prezračevanja oz. hlajenja, imajo pa seveda nekateri sedeži oboje. V tem primeru mora biti usnje perforirano, torej naluknjano, v sedežu pa so kanalčki, da zrak pride do vseh potrebnih mest. Takšen sedež je še bolj kompliciran in v notranjosti verjetno izgleda kot kakšen računalnik. Zato pa tisti sedeži v audiju stanejo 15 tisoč evrov. Ja, samo sedeži, kar je več kot ogromna usnjena sedežna garnitura. Vsa ta elektronika se načeloma na kvari dosti, ker je kljub vsemu relativno preprosta. Vsaj v primerjavi z drugimi avtomobilskimi komponentami.

Sedeži torej so prava znanost. Sploh za tiste, ki ste veliko na cesti, vedno priporočamo, da doplačate za boljše, verjemite, da vam bo telo še kako hvaležno čez leta in leta, ki jih boste preživeli za volanom. Pri novi astri stanejo tisti certificirani ergonomski z masažo 1.900 evrov. Seveda pa je pomembno še, da si jih pravilno nastavite, sploh vozniški. Ne smete sedeti preveč leže, nekje 90-stopinjski kot naj bo med sedalnim delom in naslonom, tudi ne predaleč in noga naj bo po pritisku sklopke vsaj malo pokrčena. Roke pa naj preko volana padejo v zapestju. In vzglavnik naj bo poravnan z vrhom vaše glave, saj bo ob nesreči še kako prav prišel. To pa je to, kar morate vedeti za udobno in varno vožnjo. Če ste Hamilton zgoraj, pa itak nimate nobenih nastavitev in skrbi.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
1
SnVyZSBDZWhuZXIuanBnMTM4NzQ0MDEzNA==.jpg
Jure Cehner pravi:
Grofko, hvala za opozorilo. Smo preverili in drži, poleg astre je še golf v tem segmentu s certifikatom, kar smo tudi pripisali v tekst.
(pred 8 leti )
Ni slike
grofko pravi:
Ali nima tudi Golf VII, opcijsko na voljo ergoActiv sedež, z enakim cetifikatom (AGR) kot Astra?
(pred 8 leti )
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 21. 12. 2024
December 2024
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
25262728293001
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
tesla model Y 224
škoda octavia 190
volkswagen taigo 136
renault captur 129
MG ZS EV 126

Podatki veljajo za marec 2023.

Letos je bilo v SLO prodanih 13.450 novih avtov.

Anketa
Kaj nas bo premikalo v prihodnosti?
993Elektrika v baterijah. 992Fosilna goriva. 991Sintetična goriva. 990Vodik.


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Obvestila
Javna agencija RS za varnost prometa Nekaj več kot 2.600 kršitev pred 2 leti  | 
Motulli Dolenjski Motulli osvaja Švico pred 3 leti  | 
Peugeot Slovenija Nov prodajno-servisni salon pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varno v jesen in zimo pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Na šolske poti so se vrnili otroci! pred 3 leti  | 
Zavod VOZIM, Big Bang Varno v jesen pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Od danes pomembne zakonske spremembe pred 3 leti  | 
Toyota startup pospeševalnik Klic po inovacijah mobilnosti za vse in ... pred 3 leti  |  Volan
Zavarovalnica Triglav - DRAJV Osvoji nove brisalce Bosch pred 3 leti  | 
Ford in Fordwich Bodo preklopili na elektriko? pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Preprečevanje vožnje pod vplivom ... pred 4 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varujmo življenja, vozimo trezni! pred 4 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Pasavček tudi v časih epidemije pred 4 leti  | 
Continental in skupina Volkswagen Recept za uspešno večdesetletno ... pred 4 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Alkohol ostaja širok družbeni problem pred 4 leti  | 
Toyota Motor Europe Prodajni rezultati pred 4 leti  | 
Continental Zimske ali celoletne pnevmatike? pred 4 leti  | 
Ford transit connect Najvarčnejši v segmentu pred 4 leti  | 
Peugeot Iščejo najstarejšega pred 4 leti  | 
Continental 73-krat od Zemlje do Marsa pred 4 leti  |