Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Avtomobilska vrata

Tehno volan

Avtor prispevka: Jure Cehner
Vrata. V svoji najbolj osnovni obliki so to običajno pač večje deske na tečajih, ki se odpirajo in dovoljujejo vhod in izhod iz prostora. Ampak ko jih namestimo na avto, pa se kreativnost nekaterih proizvajalcev zavrti v nebo.
Avtomobilska vrata
Foto: Splet
10. 5. 2016 ob 7:00
Komentarjev: 0
tehno volan - avtomobilska vrata
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Gremo po vrsti. Če bi vedeli, bi vam rade volje povedali, komu lahko pripišemo zasluge, ampak nimamo pojma. Skoraj vsak avtomobilski izum lahko izsledimo, patentov za njih je namreč več kot sto tisoč. Skoraj zagotovo pa lahko trdimo, da so se prva vrata pojavila na kakšni kočiji s parnim pogonom. Večina avtov iz 19. stoletja jih sploh ni imela, saj so morali varčevati pri teži, ker so motorji bili vse prej kot zmogljivi, in pa zato, ker ideja varnosti na cesti sploh ni obstajala. Normalno, ko pa tudi hitrosti niso bile smrtonosne. Mogoče tudi zato, ker so imeli dosti dela že z razvojem primernega pogona. Takšna vrata, kot jih poznamo danes, torej s pomičnim steklom in dvema tečajema, pa so se pojavila prvič leta 1907 na električnem avtu detroit electric. Pa še takrat se niso prijela, saj je bilo kar nekaj Fordovih modelov T iz leta 1909 brezvratnih. Takrat so potniki pač morali imeti varnostna očala in obleke, za katere se niso preveč sekirali, saj so bili redno bombardirani z zaplatami blata in kamenjem. No, šele leta 1923 so se vrata začela bolj zaresno pojavljati.

Taprva vrata so bila tako težka, da jih je bilo težko zapreti in odpreti, lažja, bolj praktična, so prišla kakšno desetletje kasneje, ampak so bila tako fragilna, da so se hitro poškodovala že ob normalni uporabi. Že takrat so ljudje lahko uživali ob dizajnih vrat, ki jih poznamo danes, ampak skozi desetletja je nastal prenekateri čuden izum, kot so, na primer, tale vrata na BMW-ju isetti; in tudi tista na goggomobil​u dart, ki jih sploh ni. Ti dizajni se seveda niso obdržali, mnogi čudni pa so se in jih še vedno najdemo na eksotih.

Pa si jih nekaj poglejmo. Vsi poznate tista na lamborghinijih, ki se odpirajo navzgor. No, pravimo jih škarjasta vrata in so najbolj kul od vseh. Niso pa jih naumili prvi pri Lamborghiniju, temveč drugi Italijani pri Alfi Romeo, leta 1968, če smo natančni, na modelu carabo. Vrata so podobna kot metuljasta, le da se odpirajo čisto vertikalno in imajo tečajo na dnu A-stebričkov, za razliko od navadnih pa je z njimi lov na dekleta smešno preprost.

S samomorilskimi vrati pa morda malce manj. Včasih so bila ta najpogostejša in so tista, ki se odpirajo nazaj. Recimo, Oplova meriva in rolls-royce ghost jih imata še zdaj. Torej, tečaje imajo nameščene na zadnji strani vrat in se odpirajo v nasprotni smeri, kot ste vajeni. Prvič so se pojavila na Fordovem modelu B leta 1930, pa tudi na nekaterih avtih znamke Dodge, Bugatti, tudi fiat 600 jih je imel. Pa so spoh smiselna? Niti ne. Imenujejo se samomorilska, ker če so se odprla med vožnjo in so jih nič hudega sluteči potniki želeli zapreti, jih je vrglo ven iz avta.

Metuljasta vrata je prvi zrisal Jean Bugatti leta 1939 in so dobila ime po metulju, ker so mu pač podobna. Tečaji so nameščeni na strehi avtomobila in se vrata torej odpirajo navzgor, vendar obenem zarotirajo navzven. So super draga in jih zato imajo le avtomobila kova enzo ferrari ipd.

Vrata 'gull-wing' imajo tudi tečaje na strehi in so se prvič pojavila pri Mercedes-Benzovih dirkalnikih leta 1952. Tečaji so zopet na strehi vozila, vrata pa se enostavno odprejo gor, brez kakršnekoli rotacije. Če je dizajn praktičen ali ne, je stvar debate, je pa res, da poleg drsnih vrat zavzamejo najmanj prostora ob odpiranju, zato so super za parkiranje pred nakupovalnimi središči. Škoda le, ker jih vaš avto nima. Slednje vzamemo nazaj, če vozite mercedes-benza 300SL, peugeota 905, aston martina bulldog ali deloreana.

Drsna vrata pa so zgoraj in spodaj nameščena na tračnice, zato horizontalno drsijo po zunanji strani karoserije. Dizajn so naumili pri podjetje Kaiser Motors leta 1954, danes pa jih najdemo predvsem na tistih bolj družinskih predstavnikih avtomobilske struje, kombijih in neslavnemu peugeotu 1007.

To je povečini to, so pa tudi še razni umotvori, kot je tale spodaj, ki niti ne vemo, kako bi ga poimenovali. Angleško govoreči jim pravijo vrata 'canopy'. Morda baldahinasta? Kakorkoli, gre za izjeme in posebnosti v avtomobilskem svetu, ki služijo izključno estetiki in 'vau-učinku'.

Vrata pa sicer ne služijo samo obrambi pred vetrom. No, včasih so, tam nekje v 60. letih prejšnjega stoletja pa so jih začeli ojačevati. Avtomobilska so verjetno edina vrata, ki se tako drastično razlikujejo na obeh straneh. V notranjosti morajo poskrbeti za udobje, zato imamo običajno plasti usnja in blaga, razne gumbe z različnimi komandami, ambientalno osvetlitev, tudi zračne blazine; zunaj pa je pač pločevina, da izgledajo enako kot ostali avtomobilski paneli. V sredini, znotraj med drobovjem pa imamo prečne palice, ki posrkajo energijo ob trku, kup kablovja in jekleno konstrukcijo, ki je del karoserije.

Vsaka vrata imajo tudi zapah, teh je ogromno različnih modelov, in kljuko, ki se običajno potegne navzven za odklep. Včasih so bili namesto teh gumbi in se je rado zgodilo, da se je v nesreči kdaj ta gumb pritisnil in je potnike zmetalo ven, zato so tisti dizajn hitro opustili. In katera vrata so najboljša? Ne vemo. Verjetno tista, ki ti najlepše izgledajo. Aja, mogoče tista od rolls-royca, ker so električna in se ni treba namučiti ob zapiranju.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 10. 11. 2024
November 2024
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
28293031010203
04050607080910
11121314151617
18192021222324
25262728293001

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
tesla model Y 224
škoda octavia 190
volkswagen taigo 136
renault captur 129
MG ZS EV 126

Podatki veljajo za marec 2023.

Letos je bilo v SLO prodanih 13.450 novih avtov.

Anketa
Kaj nas bo premikalo v prihodnosti?
993Elektrika v baterijah. 992Fosilna goriva. 991Sintetična goriva. 990Vodik.


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Obvestila
Javna agencija RS za varnost prometa Nekaj več kot 2.600 kršitev pred 2 leti  | 
Motulli Dolenjski Motulli osvaja Švico pred 3 leti  | 
Peugeot Slovenija Nov prodajno-servisni salon pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varno v jesen in zimo pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Na šolske poti so se vrnili otroci! pred 3 leti  | 
Zavod VOZIM, Big Bang Varno v jesen pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Od danes pomembne zakonske spremembe pred 3 leti  | 
Toyota startup pospeševalnik Klic po inovacijah mobilnosti za vse in ... pred 3 leti  |  Volan
Zavarovalnica Triglav - DRAJV Osvoji nove brisalce Bosch pred 3 leti  | 
Ford in Fordwich Bodo preklopili na elektriko? pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Preprečevanje vožnje pod vplivom ... pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varujmo življenja, vozimo trezni! pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Pasavček tudi v časih epidemije pred 3 leti  | 
Continental in skupina Volkswagen Recept za uspešno večdesetletno ... pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Alkohol ostaja širok družbeni problem pred 4 leti  | 
Toyota Motor Europe Prodajni rezultati pred 4 leti  | 
Continental Zimske ali celoletne pnevmatike? pred 4 leti  | 
Ford transit connect Najvarčnejši v segmentu pred 4 leti  | 
Peugeot Iščejo najstarejšega pred 4 leti  | 
Continental 73-krat od Zemlje do Marsa pred 4 leti  |