Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Turbopolnilnik

Tehno volan

Avtor prispevka: Jure Cehner
Ne dvomimo, da so edini polži, s katerimi lahko nemudoma razdvojimo javnost, tisti, ki jih najdemo pod pokrovom motorja. Pa mogoče francosko javnost s tistimi, ki jih najdemo na krožniku.
Turbopolnilnik
Foto: splet
4. 11. 2015 ob 8:00
Komentarjev: 0
video tehno volan - turbopolnilnik
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Pri tistih polžih, ki jim pravimo turbopolnilniki oz. ljubkovalno turbine, se razdelite na dve skupini. Na tiste, ki imate radi brnenje in bi najraje imeli 15-litrske valje, ki dihajo z zrakom, ki ga pridobijo iz atmosfere (ja, zato atmosferski motor); ter na tiste, ki menite, da se prava moč lahko doseže le s prisilnim polnjenjem, ne pa z ogromnimi valji. V tem primeru vam mora biti všeč tudi tisti specifični pihajoč zvok, ki je še kako popularen pri mladeži, ki rada bulji v spedenane avtomobile v saj veste katerih filmih.

Turbinski polnilnik, torej, občutno poveča motorno moč in zato ga imajo danes čisto vsi dizelski motorji, vedno več pa tudi bencinskih, predvsem tisti, ki imajo športne ambicije. Ali pa varčne. Turbinski polnilnik nikakor ni nova stvar, že leta 1905 je nekaj podobnega patentiral švicarski inženir Alfred Büchi in turbine so že med prvo svetovno vojno uporabljala nekatera letala, danes pa v malo drugačni obliki praktično vsa. Turbina namreč do določene mere zmanjša negativen vpliv zmanjšanja zračnega tlaka na večjih višinah. Tudi v čolnih je zelo pogosta.

Turbine pa so vedno bolj pogoste tudi v avtomobilih in če smo pred dvajsetimi leti imeli turbobencinarje zgolj zato, da so imeli veliko moči, so danes številni motorji prisilno polnjeni predvsem zaradi učinkovitosti in manjše porabe goriva. Namesto večjega motorja je namreč v vozilu s pomočjo turbine lahko motor prostorninsko manjši in zato za eksplozije v valjih porabi manj kapljic goriva, vseeno pa obenem zagotavlja enako količino moči.

Kaj sploh dela turbina? Ta pri relativno majhnem številu vrtljajev, okoli 1.800, že motorju poveča moč. Na eni strani posrka izpušne pline, turbo se zavrti in jih na drugi strani izbljuva ven. Vsrkan zrak stisne na vsaj polovico gostote in ga nato pošlje v motor. To je osnovna funkcija turbinskih polnilnikov. Kako to dejansko doseže? Naprava je v bistvu sestavljena iz dveh delov, turbine in kompresorja, ki sta si v osnovi podobna. Polno in bolj pravo ime naprave je zato turbinski kompresor. Skozi oba posamezna dela je napeljana os, ki na vsaki strani nosi vetrnici podobno zadevo. Oba konca imata tudi veliko odprtino za zrak, razlika je le v tem, kam katera od lukenj vodi. Turbo je montiran na izpušni kolektor, ki ni nič kaj več kot skupek cevi, ki iz cilindrov odvajajo pline v izpušno cev. Izpušni plini tako gredo skozi v turbinski del in poganjajo turbino, s čimer se na drugi strani vrti tudi kompresorska vetrnica, ki svež zrak, ki ga dobi prek zračnega filtra, potiska v sesalno cev. Hitrost vrtenja je prek 100.000 vrtljajev na minuto.

Mnogi mislijo, da se turbine pod določenim številom vrtljajev ne vrtijo, ampak to ni res, kajti turbino poganjajo izpušni plini in ti so stalno prisotni, ko je motor prižgan. Torej se turbina vrti nepresetano in se ne vključuje in izključuje ter tudi stalno ustvarja pritisk. Ob večjih obratih pa motor proizvede več izpuha in turbina se vrti hitreje. Je pa res, da je pri večjem številu obratov sunek, ki ga da od sebe turbina, šele zaznan, zato veliko avtov trpi za t. i. 'turbo luknjo'. To se pri dražjih športnikih, recimo novem BMW-ju M4, kompenzira tako, da enostavno montirajo dva turbopolnilnika, ki delujeta sekvenčno. Eden se hitreje vrti pri manjšem izpuhu, drugi pa se šele res zažene pri večjem, torej večjih obratih. Slabša odzivnost stopalke je posledica tega, da plini vseeno potrebujejo nekaj časa, da spet zakrožijo. Bolj sofisticirani turbopolnilniki pa imajo turbino z variabilno geometrijo, ki deluje bolj efektivno na širšem področju obratov.

Drži pa tudi mit, ki pravi, da so turbine občutljive. Če namreč še hladen motor priganjamo in s tem tudi turbino, to ni zdravo, takisto ne, če pri še dodobra razgretem turbopolnilniku motor ugasnemo. Ampak namesto 10-minutnega sedenja v avtu pri prižganem motorju priporočamo raje, da se nekaj kilometrov pred zaustavitvijo zapeljete normalno pri 2.000 obratih, saj se bo turbo tudi na takšnen način dovolj ohladil, da se ne bo delala škoda. Če slučajno pride do okvare, pa zamenjava ni poceni in tega se tudi vsi 'dizlaši' najbolj bojijo. Stroški z novo turbino in montažo so namreč skoraj vedno nad tisočakom evrov. Lahko si tudi omislite obnovljeno enoto, te se dobijo, recimo, po polovični ceni, ampak nova je le nova.

Nekateri proizvajalci še vedno zagovarjajo motorje, ki dihajo sami, brez pomoči turbine. Lep primer je Mazda, ki nikakor noče podleči 'downsizingu', to je manjšanje prostornine motorjev v zameno za turbine. Ampak takšne znamke so vedno redkejše. Upamo trditi, da bomo sčasoma vsi vozili 'turbake'. Zadnja vrsta, ki bo šla, bodo atmosferski športniki, pa že ti kažejo tendenco spreobračanja v hibride. Zdaj smo v turboobdobju in s tem se moramo sprijazniti.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 21. 12. 2024
December 2024
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
25262728293001
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
tesla model Y 224
škoda octavia 190
volkswagen taigo 136
renault captur 129
MG ZS EV 126

Podatki veljajo za marec 2023.

Letos je bilo v SLO prodanih 13.450 novih avtov.

Anketa
Kaj nas bo premikalo v prihodnosti?
993Elektrika v baterijah. 992Fosilna goriva. 991Sintetična goriva. 990Vodik.


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Obvestila
Javna agencija RS za varnost prometa Nekaj več kot 2.600 kršitev pred 2 leti  | 
Motulli Dolenjski Motulli osvaja Švico pred 3 leti  | 
Peugeot Slovenija Nov prodajno-servisni salon pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varno v jesen in zimo pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Na šolske poti so se vrnili otroci! pred 3 leti  | 
Zavod VOZIM, Big Bang Varno v jesen pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Od danes pomembne zakonske spremembe pred 3 leti  | 
Toyota startup pospeševalnik Klic po inovacijah mobilnosti za vse in ... pred 3 leti  |  Volan
Zavarovalnica Triglav - DRAJV Osvoji nove brisalce Bosch pred 3 leti  | 
Ford in Fordwich Bodo preklopili na elektriko? pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Preprečevanje vožnje pod vplivom ... pred 4 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varujmo življenja, vozimo trezni! pred 4 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Pasavček tudi v časih epidemije pred 4 leti  | 
Continental in skupina Volkswagen Recept za uspešno večdesetletno ... pred 4 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Alkohol ostaja širok družbeni problem pred 4 leti  | 
Toyota Motor Europe Prodajni rezultati pred 4 leti  | 
Continental Zimske ali celoletne pnevmatike? pred 4 leti  | 
Ford transit connect Najvarčnejši v segmentu pred 4 leti  | 
Peugeot Iščejo najstarejšega pred 4 leti  | 
Continental 73-krat od Zemlje do Marsa pred 4 leti  |