Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Zračna blazina

Tehno volan

Avtor prispevka: Anže Jereb
Zračna blazina vas bo ob trku obvarovala pred hudimi posledicami, a le ob določenih pogojih, med katerimi je eden najpomembnejših uporaba varnostnega pasu. Tudi pravilna oddaljenost sedeža od volanskega obroča je pomembna.
Zračna blazina
Foto: splet
14. 7. 2015 ob 14:55
Komentarjev: 0
video tehno volan zračna blazina
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Sodobni avtomobili imajo več zračnih blazin, da lažje zaščitijo potnike in praktično nihče več ob nakupu ne sprašuje o njihovem številu. Postale so stalnica, ki bdi nad našo varnostjo in v nesrečah pomaga, pa ni bilo vselej tako. Prve zračne blazine so pred desetletji poskrbele za nemalo smrtnih žrtev, a ne zaradi svoje narave, temveč zaradi dejstva, da nihče takrat ni uporabljal varnostnega pasu in se je z glavo zaletel v blazino, ko je bila še v fazi polnjenja.

Prve ideje o zračnih blazinah so se porodile že pred več kot šestdesetimi leti, ko sta Walter Linderer iz Nemčije in John Hetrick iz ZDA vložila vsak svoj patent. Walter je ciljal na to, da bi se zračna blazina ob stiku odbijača z oviro napolnila s pomočjo stisnjenega zraka, a so pozneje ugotovili, da ta način ni dovolj hiter in leta 1953 je John Hetrick dobil ameriški patent. Šele leta 1968 pa je Allen Breed izdelal prvi dovolj hiter ter uporaben senzor in s tem je dejansko nastala prva uporabna zračna blazina. Minila so še tri leta, preden je Ford v poskusno serijo vozil zračno blazino tudi namestil, leta 1973 pa je oldsmobile toronado postal prvi serijski avtomobil z zračno blazino za voznika.

Od leta 1998 so zračne blazine obvezne (vsaj voznikova), obenem pa so že vrsto let postavljeni tudi pogoji, ob katerih se mora blazina sprožiti. Eden zanimivejših je verjetno ta, da delujejo pri hitrosti nad 23 km/h, saj bi pri takšni hitrosti pri potnikih že lahko prišlo do poškodb. Celoten proces napihovanja zračne blazine je bliskovit, zgodi pa se s pomočjo plina in električnega signala. Po 5 milisekundah senzor, ki je vgrajen v avtomobilu, zazna trk in pošlje sprožilni signal zračni blazini. Po 25 milisekundah začne avto zaradi trka zavirati, zato se takrat telo voznika začne premikati naprej glede na avto. Takrat se začne tudi napihovanje zračne blazine, ki je v naslednjih desetih milisekundah popolnoma napihnjena. Še 10 milisekund pozneje se je telo dotakne in takrat se že začne prazniti, da je udar majhen. Vse skupaj traja približno toliko, kot traja pomežik s trepalnicami.

Ob samem trku se ne sprožijo vse blazine hkrati, temveč le tiste, za katere je nujno, da se. Pri čelnem trku torej sprednji dve, stranske pa ostanejo v pripravljenosti; če bi vozilo zaneslo še kam drugam, bi na ta način obvarovale potnike takrat. Za voznika je pomembno, da ima glavo od volanskega obroča oddaljeno vsaj 25 centimetrov, sicer tvega poškodbe in prehiter nalet v blazino. Ta se namreč sproži z izjemno hitrostjo, zato tudi gasilci pri reševanju poškodovancev preko nesprožene blazine v volanu postavijo posebno orodje in preprečijo morebitne poškodbe. Zavedati se je potrebno, da se zračna blazina sproži tudi v primeru, da je vozilo izklopljeno, dovolj je le ključ v položaju kontakta. Sicer pa se zračne blazine iz varnostnih razlogov praktično vedno sprožijo, če vozilo gori in obstaja nevarnost, da bi eksplodiral celoten modul.

Pozor vse babice in babice po srcu: pri takšnem položaju vam bo zračna blazina storila več slabega kot dobrega.

Dandanes poleg čelnih zračnih blazin poznamo tudi stranske, ki varujejo telo, pogosto pa jim pomagajo še stranske zavese, ki varujejo še glave potnikov in so pogosto potegnjene še do tistih na zadnjih sedežih. Zadnje čase so pogoste tudi kolenske blazine pred voznikom, zadnja Fordova novost pa je blazina v zadnjem varnostnem pasu, ki razbremeni potisk telesa ob pas. Potem seveda obstajajo še manj značilne: toyota iQ ima zračno blazino za vzglavniki zadnjih sedežev in ščiti glavi potnikov ob naletu od zadaj, Renault je imel pred leti v meganu blazino, ki je ščitila, da telo ne bi pod pasom zdrsnilo preveč naprej, poznamo pa celo varnostne blazine pod pokrovi motorja, ki ščitijo pešce. Na levi vidite, kako pri Volvu poskušajo obvarovati leteče pešce.

V sodobnih vozilih so varnostne blazine precej pametne, zlasti tista pred sovozikom, ki s pomočjo senzorjev zazna, kako težka oseba sedi na sedežu, ve, kakšna je hitrost vozila, in ali je morda na sedežu pripet otroški sedež. Na podlagi tega prilagodi silo, s katero se izstreli proti našemu obrazu. Malokdaj pa slišite, da imajo varnostne blazine tudi rok uporabe. Pravzaprav ga nimajo v enakem smislu, kot ga ima mleko, je pa priporočljivo, da jih po desetih letih zamenjate, ker sicer lahko zatajijo. A tega najbrž ne počne nihče. Ste pa najbrž slišali, da je eden največjih proizvajalcev zračnih blazin, podjetje Takata, priznal, da imajo v več kot 33 milijonih vozil njihove blazine napako in se izstrelijo s preveliko močjo ter tako lahko poškodujejo potnike. Če je vaše vozilo med njimi, lahko preverite tukaj.

Predvsem je pomembno, da v vozilu pravilno sedimo. Torej pripeti z varnostnim pasom, naslonjalo naj bo dovolj pokonci, oddaljenost sedeža od volanskega obroča pravšnja, predvsem pa tudi volan držite pravilno, saj bo sicer vaša roka pred blazino poletela naravnost v vaš obraz, česar si pa sploh ne želite.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 8. 9. 2024
September 2024
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
26272829303101
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829
30010203040506

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
tesla model Y 224
škoda octavia 190
volkswagen taigo 136
renault captur 129
MG ZS EV 126

Podatki veljajo za marec 2023.

Letos je bilo v SLO prodanih 13.450 novih avtov.

Anketa
Kaj nas bo premikalo v prihodnosti?
993Elektrika v baterijah. 992Fosilna goriva. 991Sintetična goriva. 990Vodik.


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Obvestila
Javna agencija RS za varnost prometa Nekaj več kot 2.600 kršitev pred 2 leti  | 
Motulli Dolenjski Motulli osvaja Švico pred 2 leti  | 
Peugeot Slovenija Nov prodajno-servisni salon pred 2 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varno v jesen in zimo pred 2 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Na šolske poti so se vrnili otroci! pred 3 leti  | 
Zavod VOZIM, Big Bang Varno v jesen pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Od danes pomembne zakonske spremembe pred 3 leti  | 
Toyota startup pospeševalnik Klic po inovacijah mobilnosti za vse in ... pred 3 leti  |  Volan
Zavarovalnica Triglav - DRAJV Osvoji nove brisalce Bosch pred 3 leti  | 
Ford in Fordwich Bodo preklopili na elektriko? pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Preprečevanje vožnje pod vplivom ... pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varujmo življenja, vozimo trezni! pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Pasavček tudi v časih epidemije pred 3 leti  | 
Continental in skupina Volkswagen Recept za uspešno večdesetletno ... pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Alkohol ostaja širok družbeni problem pred 3 leti  | 
Toyota Motor Europe Prodajni rezultati pred 3 leti  | 
Continental Zimske ali celoletne pnevmatike? pred 3 leti  | 
Ford transit connect Najvarčnejši v segmentu pred 3 leti  | 
Peugeot Iščejo najstarejšega pred 3 leti  | 
Continental 73-krat od Zemlje do Marsa pred 3 leti  |