Leta 1908 je Fordov model T spremenil svet. Razdalje med kraji so se zmanjšale, narodi so se zbližali, nihče pa se ni zavedal, kakšne dobičke bodo v prihodnosti kovale globalne avtomobilistične združbe.
Danes nismo priča tako drastičnim spremembam, vsake toliko časa pa se le pojavi nekaj, kar spremeni trende. Danes je to sistem, ki izklaplja motor med mirovanjem, s čimer se lahko pohvali tudi toyota yaris. V naši majhni podalpski deželi se od nekdaj zgledujemo po bližnjih sosedih in njihovem okusu, predvsem so nam blizu Avstrijci in Nemci. Zakaj je tako, priča zgodovina, dokazov, da to še vedno velja, pa ni potrebno dolgo iskati; dovolj je pogled po parkirišču kakšnega večjega nakupovalnega centra. Stanje se sicer izboljšuje, ljudje ne kupujejo več po znamkah in njihovem, v mnogih primerih, preteklem renomeju, ampak po ceni in kvaliteti.
Zadnja generacija toyote yaris je precej agresivne oblike, že v mirovanju ji uspe pričarati prav posebno dinamiko. Poteze starejših modelov so ohranjene in še vedno izrazito vidne, nova pojava pa je v primerjavi s staro postala nekoliko večja in 'napihnjena'. Kolesa so, tipično za ta razred, postavljena v skrajne kote vozila. Na račun tega vozilo optično 'zraste', večja medosna razdalja pa, poleg ugodne ponudbe potovalnega prostora, pripomore tudi k večji stabilnosti vozila. V ovinkih se yaris tako obnaša precej spodobno, čeprav so informacije s ceste skope, podvozje pa precej mlahavo. V mestu tega ni moč opaziti na prvo žogo, zato pa se to toliko bolj pokaže med 'vikendaškim' izletom, ko prvič opazite, da imate na voljo menjalnik s kar šestimi prestavami. Na račun menjalnika letijo samo pohvale. Je natančen in hiter, šesta prestava pa omogoča kratke izlete po nakupih v tuja mesta ali kratek oddih na morje. Od njega, tako kot od agregata, ne gre pričakovati pretiranega športnega obnašanja. Toyotini inženirji so avto sestavili z mislijo na čim manjše onesnaževanje in dolgo delovno dobo, tako da z njim nikakor ne morete pretiravati, tudi če bi hoteli. O odzivnosti stopalke za plin ni mogoče govoriti, ob dodajanju plina se sekundo ali dve ne zgodi nič, šele potem narastejo vrtljaji. To je v počasnih kolonah in pri mestni vožnji več kot dobrodošlo, na ta način je vožnja precej gladka in mirna, brez 'cukanja', pri hitrem speljevanju in ozkih mestnih ulicah, ko je odzivna stopalka za plin velikega pomena, pa je to lahko moteče. Povezava menjalnika in stopalke za plin omogoča, ob normalni uporabi, neverjetno gladko prestavljanje.
Novi 1,33-litrski bencinski motor je opremljen z naprednim sistemom za prilagajanje odpiranja časa ventilov in ima za bencinskegazelo visoko kompresijsko razmerje 11,5:1. Inženirji so veliko svoje pozornosti posvetili tudi trenju znotraj motorja, zmanjšali mase gibljivim delom, predvsem pa razvili še omenjeni sistem, ki izklaplja motor, ko je avtomobil na mestu. Po zaslugi vseh izboljšav jim je uspelo povprečno porabo zmanjšati za skoraj en liter, izpust CO2 pa kar za 21 gramov na 100 km, kar se sliši kot velik uspeh. Seveda v praksi skoraj nikoli številke niso takšne kot jih obljublja tovarna, saj pogoji za vožnjo pač niso pogosto idealni. V vročih dneh na primer ne boste marali izklapljanja motorja, ker potem na mestu ne bo delovala klimatska naprava, temveč le prezračevanje, s čimer poraba takoj naraste. Prav tako vozniki, ki večino časa s svojim avtomobilom preživijo na avtocestah, kjer v Sloveniji vidimo kar veliko malčkov, ne bodo porabili kaj bistveno manj kot sedem litrov na sto kilometrov. Vendar je testno povprečje s 6,5 litra še vedno zelo ugodno glede na zmogljivost motorja, 'stop&start' pa lahko po želji z gumbom izklopite, tako da motor potem stalno deluje. V potovalnem računalniku lahko spremljate zanimiv podatek, koliko časa med potjo motor ni deloval, obenem pa začnete, ko so zunaj normalne vremenske razmere, ceniti tišino med stanjem in to, da ne kurite goriva po nepotrebnem. Ko se pripeljete pred rdeči semafor, preprosto prestavite v nevtralno prestavo in spustite sklopko, motor pa se bo samodejno izklopil. Zagnal se bo takoj, ko boste stisnili sklopko ali ko bo pošla nakopičena energija, ki se je nabrala med vožnjo. Če imate vključeno klimo, radio, ali pa se pogovarjate preko povezave bluetooth, se bo to zgodilo prej kot sicer.
Sedeži nudijo zelo malo ali nič stranske opore in so precej trdi. Sedi se visoko, kar omogoča dober pregled iz vozila, stik z voziščem pa je na ta način okrnjen. Še tistih nekaj informacij, ki jih posredujeta krmiljenje in šasija, se porazgubi, preden prispejo do voznika. Svetloba, ki prodira skozi velike steklene površine, optično poveča notranjost, ki je tudi sicer zelo prostorna, v yarisu lahko z lahkoto potujejo štiri odrasle osebe. Brez veliko prtljage, seveda. Prtljažni prostor je glede na skromne mere vozila kar radodaren, prilagodljivost zadnje klopi z možnostjo spreminjanja naklona in pozicije sedišča gre tudi pohvaliti, vseeno pa boste na daljših izletih vedno omejeni pri shranjevanju prtljage, še posebej tisti z majhnimi otroci ali psi. Res pa je, da če ne potrebujete toliko prostora za potnike in pomaknete klop povsem naprej, prtljažnik meri 363 litrov, kar je za malčka navdušujoče veliko. Prevladujoči material zunaj in znotraj je plastika. Material sam po sebi sicer ni slab, če bi bila izgled in občutek na otip kolikor toliko sprejemljiva. Žal ni tako. Nekateri predali, predvsem oba za hranjenje rokavic in ostalih drobnarij pred voznikom in sovoznikom, dajeta precej cenen in krhek občutek. Potovalni računalnik, ki je del edinstvenega sredinskega 3D-prikazovalnika na sredini konzole, je majhen, upravljanje z njim pa zelo nerodno, saj sta za to potrebna kar dva različna gumba, ki sta postavljena vsak na svoji strani 3D-prikazovalnika, za pritiskanje pa se je, če ste povprečne rasti, potrebno precej iztegniti.
Toyota yaris nudi, kljub svoji majhni pojavi, veliko prostora, ki ga je moč optimalno prilagoditi lastnim potrebam. Poleg tega je mala toyota na preizkusih trčenja EuroNCAP dosegla popolnih pet točk, obdelava materialov je dobra, izbira ne ravno, onesnaževanje okolja pa je, kot se za Toyoto spodobi, majhno. Vsem pozitivnim lastnostim navkljub izgubi yaris naklonjenost marsikoga predvsem zaradi (pre)visoke cene. Glede na to, da lahko za primerljiv znesek pri konkurenci dobite več, se bo odgovor na vprašanje stop ali start za marsikoga žal glasil stop.