Atkinsonov cikel ni plod sodobne tehnologije, ki bo spremenila svet. V bistvu ga je James Atkinson patentiral že leta 1882, torej v času, ko so naši predniki po Sloveniji še veselo pešačili ali pa gonili pedala. Takšen cikel zagotavlja manjšo porabo goriva, a na račun nekoliko zmanjšane moči motorja, pod črto pa je izguba moči manjša od prihranka pri gorivu, zato je po svoje zelo zanimiv. Obenem se sodobni motorji znajo prilagajati in po potrebi uporabljati le klasični cikel Otto, Atkinsonovega pa le ob nezahtevnih pogojih.
Za takšen cikel boste največkrat slišali pri vozilih, ki se hvalijo z majhno porabo goriva. Hibridi so precej znani po tem, ker pri njih zmogljivosti niso v prvem planu, običajno pa kakšen kilovat bencinske moči na ta račun kompenzirajo z elektromotorjem. Je pa vseeno proizvajalcev oziroma modelov več, kot bi mislili. Zakaj potem proizvajalci enostavno ne vgradijo manjšega motorja, se sprašujete? Ker znajo sodobni motorji, kot rečeno, prilagajati delovanje in ob potrebi po večji moči to lahko tudi ponudijo. Ko se boste pa vozili umirjeno, takrat bo motor deloval drugače.
Atkinsonov cikel namreč zagotavlja, da se ob vračanju bata nazaj gor, torej v fazi kompresije, sesalni ventil ne zapre povsem. Na ta način dejansko malce 'pušča' in mešanico goriva ter zraka spusti iz valja ven. Obenem pa naslednji takt, torej delo, ni nič krajši in zato je dovolj časa, da manj goriva v valju povsem izgori. Prej izpuščena mešanica pa se v naslednjem ciklu vrne v sistem in porabi. Zaradi spremembe kompresije je izkoristek boljši, posledično pa poraba manjša. Ko voznik močneje pritisne plin, sistem izključi Atkinsonov cikel, ventil ostane popolnoma zaprt in motor ponudi vso razpoložljivo moč. Torej dejansko slabosti ni, ker po potrebi motor diha s celotnimi 'pljuči', v manj zahtevnih razmerah pa s pomočjo cikla porabi manj goriva.
Vse skupaj se zdi tehnično sila komplicirano, pa niti ni. Pravzaprav so vse enote enake, razlika je le v krmiljenju delovanja, torej ne gre za bolj kompleksno sestavo motorja, ampak le za malce kompleksnejše krmiljenje. Zato dodatna servisiranja ali pa odpovedi sploh niso predmet debate. Seveda pa je Atkinsonov cikel le ena od tehnologij za povečevanje motornega izkoristka, obstajajo pa še druge. Veliko takšnih smo že opisali v naših ostalih rubrikah Tehno volana, zato le pobrskajte po temah.