Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Zavore

Tehno volan

Avtor prispevka: Anže Jereb
Večine uporabnikov ne zanima, kakšen tip zavornega sistema ima njihovo vozilo, pomembno je le, da zavore delujejo. In to dandanes dovolj dobro počno že serijske, vsaj ob običajni uporabi. Da imate na vseh kolesih kolutne zavore, vas bo po nekaj letih uporabe opomnil vaš mehanik in vam tudi povedal, koliko stane menjava.
Zavore
Foto: splet
30. 4. 2015 ob 10:55
Komentarjev: 0
video tehno volan zavore
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Morda uvod daje misliti, da kolutne zavore potemtakem niso najboljša izbira, ker veliko stanejo. Pa ni tako, saj so s svojim odličnim delovanjem v nekaj desetletjih dokazale, da je takšen tip zavor najučinkovitejši in pri skoraj vseh vozilih so danes uporabljene prav kolutne zavore. Kakšne pa so bile včasih, vas zanima? Hja, odvisno, kako daleč v zgodovino gremo. Verjetno pri prvih vozilih na zavore niti niso pomislili, dokler se kdo s takratno škatlo na kolesih ni zaletel v kurnik in iz njega zapeljal s tremi jajci na glavi. Razbitimi, jasno. Potem so ugotovili, da tako ne bo šlo in izumili so zavore. Tudi če ni bilo nujno tako, so nanje pomislili že zelo zgodaj.

Bobnaste zavore so na avtomobil prvič nataknili pri Maybachu že leta 1900, potem pa dve leti pozneje pri Renaultu patentirali podoben, ampak bolj sodoben sistem. Najbrž je bilo to edinkrat, ko je bil Renault bolj sodoben od Maybacha. Nekje od poznih šestdesetih let naprej pa bobnaste zavore zamenjujejo kolutne, ki so na sprednjih kolesih danes nameščene povsod, zadaj pa občasno še najdemo bobnaste. Bobnasta zavora je sestavljena iz dveh večjih delov, zunanji se vrti skupaj s kolesom, znotraj pa je še manjši del, ki je med vožnjo na mestu. Ko se odločimo zavirati in stisnemo stopalko, se notranji del s pomočjo vzmeti ali podobnega mehanizma razširi in njegova zunanja plast se dotakne notranje plasti vrtečega se oboda. In avtomobil zavira.

Prednost takšnih zavor je v dolgi življenjski dobi, saj se zlepa ne uničijo ali poškodujejo. Prednost je tudi v tem, da je v primerjavi s kolutnimi dovolj bistveno manjši pritisk in že delujejo s polno močjo, a sam pritisk ni več pomemben, ker servoojačevalniki tudi pri kolutnih zavorah delujejo tako dobro, da potrebne sile ni težko doseči. Tudi zavorni sistem ABS deluje na bobnastih zavorah, saj so kljub vedno redkejši uporabi še vedno deležne nenehnega razvoja in izboljšav. Imajo pa bobnaste zavore dva večja problema, zaradi katerih počasi izginjajo iz ponudbe. Ker gre za zaprt sistem, so precej občutljive na segrevanje in večkratno močno zaviranje jim konkretno pobere moč, posledično ne zagotavljajo več dovolj zavorne energije. Druga hiba pa je občutljivost na vodo in ostalo nesnago, zaradi katere prav tako ne omogočajo več idealne zavorne moči.

Prav zaradi omenjenih razlogov so že od poznih šestdesetih let prejšnjega stoletja vedno bolj pogoste kolutne zavore, diski po domače. V tem primeru se kolut vrti skupaj s kolesom, ob zaviranju pa z obeh strani nanj pritisnejo zavorne ploščice. Ker gre za odprt sistem, se zavore občutno manj pregrevajo in so tudi povsem neobčutljive na vdor vode, ki njihove zavorne moči sploh ne zmanjša. Takšne zavore se sicer hitreje obrabijo, vse je odvisno od pogostosti in moči zaviranj, ampak računajte, da se bodo ploščice obrabile po nekaj deset tisoč kilometrih, diski oziroma koluti pa še pozneje. Večkratno agresivno zaviranje lahko poskrbi tudi za zvitje kolutov, ki jih je v tem primeru potrebno ravnati, sicer tresejo, kar boste čutili na stopalki zavore.

Dandanes imajo vsi serijski avtomobili torej na sprednjih kolesih kolutne zavore, manjša ali šibkejša vozila pa zadaj včasih tudi bobnaste. Ta način je namreč cenejši in glede na to, da sodoben avtomobil med 60 in 90 odstotkov zavorne energije priskrbi s pomočjo sprednjih zavor, ne manj učinkovit. Vedite namreč, da so v teh časih bobnaste zavore bolj sodobne od kolutnih izpred tridesetih let in delujejo odlično.

Najbrž ste že slišali tudi za keramične zavore, skoraj vedno so doplačljive, uporabljajo pa jih le zelo športna vozila. Njihova prednost je bistveno manjša občutljivost na segrevanje in zdržijo precej višje temperature, preden popustijo. Na dirkališčih pri velikih hitrostih je to pomembno in v takšnem primeru bi se običajne kolutne zavore pregrele, keramične pa se ne. Seveda že nasploh za zaviranje bolje skrbijo večji koluti in večbatni potisk ploščic vanje, porsche 911 GT3 ima denimo premer kolutov kar 410 milimetrov. Kolut je torej večji od konkretne pice. Pri običajnih avtomobilih se z zavorami do te mere nikakor ne obremenjujte, vse bodo vedno delovale brezhibno, bolj pomembno je pravočasno zaviranje.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 27. 7. 2024
Julij 2024
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
tesla model Y 224
škoda octavia 190
volkswagen taigo 136
renault captur 129
MG ZS EV 126

Podatki veljajo za marec 2023.

Letos je bilo v SLO prodanih 13.450 novih avtov.

Anketa
Kaj nas bo premikalo v prihodnosti?
993Elektrika v baterijah. 992Fosilna goriva. 991Sintetična goriva. 990Vodik.


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Obvestila
Javna agencija RS za varnost prometa Nekaj več kot 2.600 kršitev pred 2 leti  | 
Motulli Dolenjski Motulli osvaja Švico pred 2 leti  | 
Peugeot Slovenija Nov prodajno-servisni salon pred 2 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varno v jesen in zimo pred 2 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Na šolske poti so se vrnili otroci! pred 2 leti  | 
Zavod VOZIM, Big Bang Varno v jesen pred 2 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Od danes pomembne zakonske spremembe pred 2 leti  | 
Toyota startup pospeševalnik Klic po inovacijah mobilnosti za vse in ... pred 3 leti  |  Volan
Zavarovalnica Triglav - DRAJV Osvoji nove brisalce Bosch pred 3 leti  | 
Ford in Fordwich Bodo preklopili na elektriko? pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Preprečevanje vožnje pod vplivom ... pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varujmo življenja, vozimo trezni! pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Pasavček tudi v časih epidemije pred 3 leti  | 
Continental in skupina Volkswagen Recept za uspešno večdesetletno ... pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Alkohol ostaja širok družbeni problem pred 3 leti  | 
Toyota Motor Europe Prodajni rezultati pred 3 leti  | 
Continental Zimske ali celoletne pnevmatike? pred 3 leti  | 
Ford transit connect Najvarčnejši v segmentu pred 3 leti  | 
Peugeot Iščejo najstarejšega pred 3 leti  | 
Continental 73-krat od Zemlje do Marsa pred 3 leti  |