Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Izpušni sistem

Tehno volan

Avtor prispevka: Jure Cehner
Do zdaj smo imeli že toliko prispevkov v rubriki Tehno volan, da zagotovo veste, kako deluje motor. In kako se v valjih ob eksplozijah ustvarjajo plini. In da ti plini morajo nekam iti. In kam gredo? V zrak, seveda, zato pa imamo vedno manj polarnih medvedov. No, ampak preden gredo v zrak, morajo sploh priti ven iz valjev.
Izpušni sistem
Foto: Splet
4. 4. 2016 ob 6:00
Komentarjev: 0
Tehno volan - izpušni sistem
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Zato je danes na tapeti izpušni sistem. Kaj sploh je? Preprosto povedano je sistem cevi, ki pline usmerja iz valjev, kjer poteka notranje izgorevanje, do konca izpušnih cevi, kjer jih nato uzpusti v atmosfero. In ker se to uvršča med onesnaževanje, je pomembno, v kakšni obliki so izpuščeni v atmosfero oz., bolje rečeno, kakšna je njihova kemična sestava. In da je ta čim ugodnejša za naravo, so med cevmi nekatere komponente.

Nimamo pa samo ene vrste izpušnega sistema, komponente so lahko različne; odvisno od goriva, ki ga motor pije, pa tudi od namena vozila. Vse se začne pri glavi valja, ki je povezana z izpušnim kolektorjem. To je ta zadeva, ki prva začne usmerjati pline in je začetni del cevi. Potem lahko gredo plini skozi turbopolnilnik, če ga avto seveda ima, da se vse skupaj hitreje požene skozi celoten sistem in s tem poveča moč motorja; nakar imamo še katalizator za zmanjševanje emisij. Tega smo si od blizu že pogledali in si lahko več preberete na tej povezavi.

Zadnja komponentna izpušnega sistema je dušilec ali izpušni lonec za zmanjševanje hrupa. Tukaj navrtane kovinske plošče ali cevi zmanjšajo tlak plina, da izpušni plini skozi izpušno cev manj hrupno zapustijo avtomobil. Ali pa bolj hrupno v primeru, da vozite športnika. Naloga te komponente tudi je izločanje izpušnih plinov in iz njih odstraniti škodljive drobne delce, ki so nastali med zgorevanjem goriva ter jih pri tem sčistiti. Celoten sistem se zaključni z eno izpušno cevjo ali več njih. Ponovno, v primeru športnikov je teh več, saj lahko tako plini hitreje zapustijo sistem. Pa še lepše izgleda, če je pod ritjo več puhal. Podjetje, kot so Akrapovič, zelo rada na zaključne dele izpušnih cevi vesijo karbonska vlakna za lepši izgled.

Kako pa je z regulacijami? Hja, kot veste, so izpušni sistemi podvrženi kar strogim kriterijem, emisije so dandanes, ko se vedno bolj okoljevarstveno osveščamo, kar pomembna stvar. Proizvajalci morajo zagotavljati optimalno učinkovitost motorja in izpušnega sistema in ustrezati državnim normativom, v našem primeru imamo za to normative Euro 5 in od leta 2014 naprej tudi Euro 6. V bistvu gre samo za kemijo, koliko česa lahko avto spusti v zrak. Euro 6 glede na predhodni standard praktično v celoti naslavlja problem smrdljivih dizelskih motorjev. Če se je Euro 5 osredotočil na izpust trdnih delcev, zaradi katerih so postali filtri trdnih delcev praktično standardni del opreme, pa je aktualni predpis usmerjen proti izjemno nevarnim dušikovim oksidom oziroma NOx. Za primerjavo: en avto iz leta 1992 (normativ Euro 0/1) je v zrak povprečno izpustil toliko nevarnih plinov, kot jih skupaj proizvede kar 27 avtov po dosedanjem normativu Euro 5. Avtomobil, ki je bil proizveden leta 2000, ko so pričeli veljati omejitve za NOx, pa je v zrak lahko izpustil toliko teh škodljivih plinov kot jih skupaj pet avtomobilov z najnovejšim motorjem, ki ustreza standardu Euro 6.

Kako pa lahko motor dejansko dobi več moči in boljši zvok? Vemo, da Akrapovič dela izpušne sisteme in dodelave so običajno pregrešno drage. In za deset tisočakov ali več mora biti razlika kar konkretna, kajne? Ja, in tudi je. Tam so pozorni na razne stvari. Delajo, na primer, heksagonske dušilce za precej bolj športen zvok, tudi kemična sestava cevi in ostalih materialov je precej bolj zapletena kot pri serijskih sistemih. Izpušni plini so kar vroči, zato uporabljajo titan, nerjaveče jeklo, tudi aluminij itn. Opravijo kup raznih nateznih preizkusov in meritev trdov ter potem dostavijo končen izdelek, ki pa motorju poveča moč tudi za kakšnih 5 kW in še kakšen njutenmeter navora doda. To pa običajno najbolj dosežejo s friziranjem katalizatorjev. Za zvok pa se seveda lotijo dušilcev.

Pri izpušnih sistemih pogostokrat pride do okvar. Ker ležijo skriti spodaj, ni vedno lahko opaziti, da nastajajo težave. Je treba pošteno prisluhniti, zato le bodite pozorni na zvok vašega avta. Če zaznate nenavadne zvoke, ki prihajajo iz izpušnega sistema – npr. bobnenje, sikanje, pokanje ali pa ropotanje ali kovinske vibracije – je najbolje, da se čim prej oglasite pri serviserju. Je pa dejstvo, da se pri avtih, s katerimi se delajo pogoste kratke razdalje, izpušni sistem precej hitreje razpade kot pri vozilih, ki se v glavnem vozijo na dolgih relacijah.

Torej, gre za znanost usmerjanja plinov. Podobno kot to počne vaše črevesje, še posebej ko jeste fižol.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 21. 12. 2024
December 2024
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
25262728293001
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
tesla model Y 224
škoda octavia 190
volkswagen taigo 136
renault captur 129
MG ZS EV 126

Podatki veljajo za marec 2023.

Letos je bilo v SLO prodanih 13.450 novih avtov.

Anketa
Kaj nas bo premikalo v prihodnosti?
993Elektrika v baterijah. 992Fosilna goriva. 991Sintetična goriva. 990Vodik.


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Obvestila
Javna agencija RS za varnost prometa Nekaj več kot 2.600 kršitev pred 2 leti  | 
Motulli Dolenjski Motulli osvaja Švico pred 3 leti  | 
Peugeot Slovenija Nov prodajno-servisni salon pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varno v jesen in zimo pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Na šolske poti so se vrnili otroci! pred 3 leti  | 
Zavod VOZIM, Big Bang Varno v jesen pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Od danes pomembne zakonske spremembe pred 3 leti  | 
Toyota startup pospeševalnik Klic po inovacijah mobilnosti za vse in ... pred 3 leti  |  Volan
Zavarovalnica Triglav - DRAJV Osvoji nove brisalce Bosch pred 3 leti  | 
Ford in Fordwich Bodo preklopili na elektriko? pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Preprečevanje vožnje pod vplivom ... pred 4 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varujmo življenja, vozimo trezni! pred 4 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Pasavček tudi v časih epidemije pred 4 leti  | 
Continental in skupina Volkswagen Recept za uspešno večdesetletno ... pred 4 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Alkohol ostaja širok družbeni problem pred 4 leti  | 
Toyota Motor Europe Prodajni rezultati pred 4 leti  | 
Continental Zimske ali celoletne pnevmatike? pred 4 leti  | 
Ford transit connect Najvarčnejši v segmentu pred 4 leti  | 
Peugeot Iščejo najstarejšega pred 4 leti  | 
Continental 73-krat od Zemlje do Marsa pred 4 leti  |