Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Zapora diferenciala

Tehno volan

Avtor prispevka: Anže Jereb
V testih bolj športnih vozil nas pogosto poslušate, ko pravimo, da določenemu avtomobilu manjka zapora diferenciala, ali pa da zapora odlično deluje. Enako je pri terenskih avtomobilih. In morda se vam niti ne sanja, kaj zapora sploh je, zato je v spodnjih stavkih zadeva podrobneje razložena.
Zapora diferenciala
Foto: splet
21. 7. 2015 ob 8:00
Komentarjev: 1
video tehno volan zapora diferenciala
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Bom začel z osnovami, torej najprej, kaj je sploh diferencial. Vsako od štirih koles avtomobila se mora vrteti neodvisno hitro od drugih treh. Pri vožnji naravnost to še niti ni tako pomembno, pomislite pa, kaj se zgodi, ko zavijemo. Prav vsako kolo takrat opravi svojo pot, zunanji dve morata v krožišču prepeljati nekoliko daljšo pot od notranjih dveh in celo sprednje in zadnje kolo iste strani avtomobila ne peljeta po povsem enaki liniji. Če bi se obe kolesi ene osi (na primer zadnji dve kolesi) vrteli enako hitro in povezano, bi to v zavoju povzročilo zdrs notranjega kolesa, ki opravlja manjšo pot, ali pa strojelom pogona.

To težavo so odkrili že pred kakšnimi stotimi leti in jo sprva reševali na način, da je bilo z motorjem povezano le eno samo kolo, ostala tri pa so se vrtela povsem neodvisno. Predstavljajte si voz s konjsko oprego, kjer nobeno kolo nima pogona in se vrti povsem neodvisno od ostalih. Sedaj pa eno kolo obremenite in ostala tri še vedno nimajo težav. Ampak ta 'rešitev' ni bila dolgo uporabna, ker je vozilo že ob nekoliko slabši podlagi obstalo, edino gnano kolo pa se je zavrtelo v prazno. Zato sta od takrat pri vseh vozilih gnani vsaj dve kolesi.

Med njima pa je že prav toliko časa odprt diferencial, ki omogoča, da se kljub povezanosti z motorjem lahko vrtita neodvisno hitro. Takšen diferencial ima vsak avtomobil in njegovega delovanja med vožnjo niti ne občutite. Ima pa takšen odprt diferencial vseeno težavo, saj v primeru, da je eno od obeh gnanih koles na podlagi s slabim oprijemom, denimo na ledu ali pesku, bo po liniji najmanjšega odpora diferencial več moči namenil prav tistemu kolesu, ki se bo seveda zavrtelo v prazno in avtomobil bo obstal. Pri večini običajnih vozil to niti ni pomembno, ker se praktično nikoli ne vozijo izven urejenih cest, pri terenskih vozilih pa vsekakor.

In tudi pri športnih vozilih, s katerimi si dajemo duška. Na kakšni serpentini, ko močno zavijemo, sprednje notranje kolo praktično nima več oprijema in se zavrti 'v prazno', zunanje pa ne uspe avtomobila potegniti iz zavoja. Zato obstajajo zapore diferencialov, ki to 'nadlogo' v veliki meri izničijo. Načinov, na katerega to storijo, pa je veliko, ker poznamo precej različnih vrst mehanskih, hidravličnih ali elektronskih zapor diferencialov.

Na angleški izraz 'locking differential' boste naleteli pri prebiranju podatkov kakšnega terenskega vozila, pomeni pa, da dejansko mehanska zapora s pomočjo zobnikov zaklene pogon na posamezni osi, dokaj podobno, kot če vozilo niti ne bi imelo diferenciala, a tega ne stori s popolno zaporo, temveč s samo določenim odstotkom. Pri terencih se pogon sprednje osi zgodi v razmerju 50:50 med levim in desnim kolesom, zadnja zapora v enakem odstotku poskrbi za zadnji kolesni par, pogosto pa boste pri štirikolesno gnanih vozilih našli še sredinsko zaporo diferenciala, ki tudi pogon med sprednjo in zadnjo osjo zaklene v prej napisanem razmerju.

Modernejši pogoni zmorejo ta odstotek prilagajati, Audijev quattro s pomočjo senzorjev zelo hitro zaznava zdrs sprednjih ali zadnjih koles in začetno razmerje 40:60 v prid zadnjega pogona zmore bliskovito spreminjati v največ 85 odstotkov moči k zadnjim kolesom ali pa 70 odstotkov sprednjim, v nekaterih modelih pa celo do 100 odstotkov zgolj na zadnjo os. Podobno velja tudi za BMW-jev xDrive, ki premika pogon med zadnjo in sprednjo osjo in tudi zmore eni sami osi zagotoviti do 100 odstotkov moči, celo večina Subarujev uporablja izpeljanko torsenovega diferenciala.

Drugi način, ki ga pri Audiju tudi uporabljajo, je štirikolesni pogon preko sklopke haldex. Vsak od omenjenih načinov pogona oziroma zapor diferencialov ima seveda določene prednosti in slabosti, prednost sklopke haldex je v tem, da je pogon v običajnih razmerah lahko le na sprednji osi in se v trenutku, ko pride do potrebe, v želenem odstotku preseli še na zadnjo os. Gre za hidravlični pogon, torej s pomočjo sklopk, ki so potopljene v viskozno tekočino. Takoj, ko sistem zazna, da ima sprednja ali zadnja os težave z oprijemom, spremeni gostoto tekočine in na ta način pomaga osi z boljšim oprijemom, da dobi več moči. Takšen sistem ima nekaj toplotnih izgub, vseeno pa zmore do okoli 90 odstotkov moči nameniti le eni osi.

Vedno pogostejši je tretji način z elektronsko zaporo diferenciala. Ta je najcenejši in za tiste, ki se le nekajkrat letno zapeljejo na malce zahtevnejšo podlago, tudi najprimernejši. Zlasti pri klenih terencih in na zahtevnejših terenih je potrebna kopica znanja, da mehanskih zapor in ostalih elementov ne obrabljamo po nepotrebnem, elektronska zapora pa je uporabniško prijaznejša, cenejša, lažja in skorajda enako zmogljiva. Zgleden primer njene uporabe je Fordov terenski ranger, ki nima klasične zapore, temveč elektronsko. V tem primeru elektronika z zaviranjem kolesa, ki nima oprijema, in prerazpošiljanjem moči do tistega, ki ga ima, pomaga pri terenskih vragolijah, elektronska pa je nadvse primerna za večino uporabnikov pri nas. Posledično je v zadnjih letih tudi najbolj priljubljena, ker deluje dobro, ni pa draga in uporabniško zahtevna.

V kakšnem Maroku bi vseeno priporočil mehansko zaporo, ki jo z nekaj znanja in kladivom lažje 'spravimo k pameti'.

In športni avtomobili? Ti imajo zapore diferencialov predvsem zaradi večje prepričljivosti v zaprtih zavojih, megane RS ima, denimo, mehansko, ki se pri običajni vožnji izključi in ne moti z dodatnim trenjem, v hitrih zavojih pa zelo pomaga pri usmerjanju vozila. Zadnja generacija golfa GTI ima elektronsko nadzorovano mehansko zaporo diferenciala, različic omenjenih zapor diferencialov pa je seveda še precej.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
1
Ni slike
zapora pravi:
Clanek je poln napak (za nekaj napak so krivi tudi sami proizvajalci), osebno sem pricakoval bolj resen clanek. Kar se tice zapor in stirikolesnih pogon si lahko ogledate precej dobro spletno stran www.awdwiki.com (tudi tam je sicer nekaj zadev nedorecenih).. Pri 100% zapori diferencijala se navor fiksno prenasa v razmerju 50-50 in takrat deluje cela zadeva kod da nimate diferencijala. Pri pravih terencih (z sredinskim dif. in stalnim stirikolesnim pogonom) je sredinska zapora najbolj pogosta, druge (posebej sprednja) so redkost in prakticno ne obstajajo (G klasa, doloceni Jeep-i) . Audi quattro z sredinskim diferencijalom Torsen (na sliki, najbolj pogost sistem "quattro" ) NE uporablja senzorjov za razporejanje navora, temvec je cela zadeva genijalno mehansko resena (in tudi zato je razporejanje navora trenutno). Seveda Torsen deluje samo do odnosa TBR (torej se v pogojih ko je ena os dvignjena obnasa kod odprt diferencijal- razni video posnetki po internetu xDrive proti Quattro). Zamenjava za Torsen je pri nekaterih Audijih (novi A6, A7, RS5) je "crown gear diff". Pri Audiju (in tudi drugje seveda) se simulira!!! elektronska precna zapora diferencijala z zaviranjem posameznih koles (nadgradnja ABS-a). Pravi elektronski diferencijali je Audijev sport diferencijal in podobne zadeve od drugih porizvajalcev, zaviranje koles pa ni nobena elektronska zapora diferencijala ( javnost zavajajo proizvajalci). Seveda taksno zaviranje koles se dobro obnese posebej v lazjih pogojih ni pa zamenjava za prave zapore diferencijalov (pa ne iz razlogov (popravilo) ki ste jih vi navedli v clanku. Da ne bo komentar daljsi od clanka bom koncal tukaj...lp
(pred 9 leti )
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 27. 7. 2024
Julij 2024
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
tesla model Y 224
škoda octavia 190
volkswagen taigo 136
renault captur 129
MG ZS EV 126

Podatki veljajo za marec 2023.

Letos je bilo v SLO prodanih 13.450 novih avtov.

Anketa
Kaj nas bo premikalo v prihodnosti?
993Elektrika v baterijah. 992Fosilna goriva. 991Sintetična goriva. 990Vodik.


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Obvestila
Javna agencija RS za varnost prometa Nekaj več kot 2.600 kršitev pred 2 leti  | 
Motulli Dolenjski Motulli osvaja Švico pred 2 leti  | 
Peugeot Slovenija Nov prodajno-servisni salon pred 2 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varno v jesen in zimo pred 2 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Na šolske poti so se vrnili otroci! pred 2 leti  | 
Zavod VOZIM, Big Bang Varno v jesen pred 2 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Od danes pomembne zakonske spremembe pred 2 leti  | 
Toyota startup pospeševalnik Klic po inovacijah mobilnosti za vse in ... pred 3 leti  |  Volan
Zavarovalnica Triglav - DRAJV Osvoji nove brisalce Bosch pred 3 leti  | 
Ford in Fordwich Bodo preklopili na elektriko? pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Preprečevanje vožnje pod vplivom ... pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varujmo življenja, vozimo trezni! pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Pasavček tudi v časih epidemije pred 3 leti  | 
Continental in skupina Volkswagen Recept za uspešno večdesetletno ... pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Alkohol ostaja širok družbeni problem pred 3 leti  | 
Toyota Motor Europe Prodajni rezultati pred 3 leti  | 
Continental Zimske ali celoletne pnevmatike? pred 3 leti  | 
Ford transit connect Najvarčnejši v segmentu pred 3 leti  | 
Peugeot Iščejo najstarejšega pred 3 leti  | 
Continental 73-krat od Zemlje do Marsa pred 3 leti  |