Ste kdaj pomislili, kako bi se danes vozili, če ne bi več imeli vzvratnih ogledal? Verjetno bi vsi imeli 'heksenšuse' in zadaj kozmetično dodelane avte. Vzvratna ogledala so ena izmed tistih stvari, ki jih imamo v avtomobilih za popolnoma samoumevne, podobno kot volanski obroč. In prav je tako, saj gre za nepogrešljiva pomagala.
Ena izmed prvih omemb o rabi ogledal za gledanje nazaj se je pojavila že leta 1909 in to v knjigi z naslovom 'The Woman and the Car' (Ženska in avto). Ne, ne hecamo se. Knjiga pravi, da je priporočljivo, da ima ženska s sabo manjše ročno ogledalce, ki naj ga ima v avtomobilu na primernem mestu in ga vsake toliko dvigne in pogleda, kaj se dogaja za njo v prometu. No, že leto prej se je na trgu pojavljalo vzvratno ogledalo, ki se ga je dalo dokaj enostavno namestiti, prva dokumentirana raba pa je bila leta 1911, in sicer na dirkalniku marmon na dirki Indianapolis 500, namestil pa ga je neki Ray Harroun. Baje je tako vibriralo na grobi podlagi, da ni bilo preveč uporabno. Niti pa ni šlo za varnostni ukrep, temveč bolj za rezanje teže, kajti takrat je bilo v navadi, da je zadaj za voznikom sedel še mehanik, ki je med ostalimi stvarmi pazil tudi na zadaj vozeča vozila.
prva dokumentirana raba vzvratnega ogledala
Harroun pa si zaslug za genialno pogruntavščino ni pripisal, saj je izjavil, da je podoben izum videl že na kočiji leta 1904. Zasluge za ta izum običajno gredo Elmerju Bergerju, čeprav je bil v bistvu le prvi, ki ga je patentiral. To se je zgodilo leta 1914.
zaslon v volkswagnu XL1 Kakorkoli že, zadeva je dokaj preprosta in danes si življenja brez njih ne predstavljamo. No, če vozite ultravarčni volkswagen XL1, si lahko predstavljate življenje brez njih, kajti avto je bolj aerodinamičen brez štrlečih ušesc, zato so namesto ogledal namestili kamere na zunanji strani in zaslona na notranji strani vrat. Ampak pustimo to kvazifuturistično eksotiko, vaš avto jih ima, to je dejstvo. Da imate na svojem avtomobilu vsaj približno pravilno nastavljena ogledala, nam je tudi jasno, saj se verjetno ne dotikate vseh ovir za sabo. Ampak vseeno kakšen nasvet ni odveč, kajne? Stranski ogledali imejte nastavljeni tako, da samo na kakšni tretjini pogleda vidite še svoj avtomobil, idealno še manj, ostala površina pa naj bo namenjena pogledu dogajanja za vami. Tako si boste lažje predstavljali, kako daleč in kako hitre so ovire.
BMW-jeva stikala za elektronsko nastavljanje ogledal
Da jih ne boste vedno znova premikali ob vzvratni vožnji, lahko desnega postavite nekoliko nižje in boste lažje videli, kako daleč od robnika ali ovire ste. Nekateri avtomobili, denimo, BMW-ji to počnejo sami, kar je lahko tudi nadležno, ampak saj to se da enostavno izklopiti s premikom stikala. Tudi sredinsko ogledalo si nastavite tako, da vidite celotno ozadje; v primeru, da imate zadaj na sedežu otroka, pa lahko ogledalu spremenite kot (okoli 45 stopinj) in boste videli mulca in tudi dogajanje zadaj. To se nam zdi krasna mala ideja.
Ogrevanje stekel tudi s pridom uporabljajte, je lahko zelo dobrodošlo in nikakor ne pomeni, da se bodo ogledala zato prej pokvarila. In ko se vključujete na avtocesto oziroma na vzporedni pas, ni nujno treba gledati nazaj, če je pot prosta, kot so nas pogosto učili v šoli vožnje, le malo se nagnite naprej in boste v ogledalu videli vse, samo dobro je treba pogledati. Vsaj dvakrat, jasno, da boste dobro ocenili hitrost vozila, ki se vam približuje. Je pa seveda vse bistveno olajšano, če vas avtomobil opozarja še na vozila v mrtvem kotu, ampak vsi tega sistema seveda nimamo, zato je pravilen položaj ogledal še toliko bolj pomemben.
Se kvarijo? Seveda se, saj so zunanji del avtomobila, kar pomeni, da niso imuna na obilne ljudi, ki se tlačijo med avti, niti na nočne vandale. Ampak slednje je bolj stvar vašega parkiranja kot česa drugega. Vaša ogledala so tudi verjetno električno nastavljiva in ogrevana, kar pomeni, da je v njih dosti električnih komponent in motorček. Sicer je malo verjetno, da se bo elektronika oz. motorček pokvaril, se pa seveda lahko tudi to zgodi. Pri Euroservisu pravijo, da boste za zamenjavo odšteli od 50 pa vse tja do 400 evrov, odvisno od modela vozila. Ampak preventivno nimate kaj dosti za narediti, mogoče le pazite, kje parkirate, ali pa jih redno pospravljajte v zaprt položaj, če tega namesto vas ne stori že avto.