Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Bencinski in dizelski motorji

Tehno volan

Avtor prispevka: Jure Cehner
Bencinske in dizelske motorje lahko primerjamo s konji. Eni so dirkalni, torej hitri, eksplozivni in napeti; drugi pa delovni, torej počasnejši in močnejši. Kakšne so vaše potrebe?
Bencinski in dizelski motorji
Foto: splet
10. 12. 2015 ob 9:20
Komentarjev: 0
video tehno volan - bencinski in dizelski motorji
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Vemo, da nimate vsi vrhunskega slovarja, kot ga ima v oddaji Anže, zato smo se potrudili, da bi tukaj čimbolj poljudno razjasnili razlike med bencinskimi in dizelskimi motorji.

V teoriji sta si oba tipa motorjev precej podobna. Oba sta agregata z notranjim izgorevanjem, zasnovana tako, da razpoložljivo kemično energijo pretvorita v mehansko. Slednja načeloma potiska bate v valju navzdol in navzgor. Ti so pri obeh motorjih povezani z ročično gredjo in bati s svojim linearnim gibanjem vrtijo gred, katere rotacijska energija poganja kolesa.

Za primer vzemimo najpogostejši štirivaljni motor. Oziroma dva, bencinski ter dizelski. Oba imata štiri valje in štiri takte, torej štiri položaje, v katerih so lahko bati v kombinaciji z ventili. Ker je bencin v primerjavi z dizlom občutno bolj vnetljiv in hlapljiv, je največja razlika ravno v vbrizgavanju goriva v valj. Pri bencinskem motorju v valj pride natančno določena mešanica zraka in bencina in dovolj je le iskra svečke, pa pride do eksplozije, ki potisne bat navzdol. Plinsko olje (ali nafta oziroma dizel po domače) na takšen način ne bi zagorelo, zato dizelski motorji nimajo svečk, temveč le injektorje. In v valj se za začetek vpihne le zrak, ta, ki ga dihamo, potem pa se ob povratku bata po valju navzgor zrak tako segreje, da je dovolj le injektorjev dodatek nafte in zadeva eksplodira. Vem, sliši se zapleteno, ima pa vsak od obeh tipov motorja določene prednosti in slabosti.

Kar jima je torej skupno, je to, da oba motorja pretvarjata gorivo v energijo s serijo majhnih eksplozij v valjih. Glavna razlika je torej v načinu, kako pride do teh eksplozij. Eksplozija bencinskega motorja je bolje nadzorovana in lepše usmerjena, če razložimo precej laično. Eksplozija pri dizelskem motorju se razprši bolj naokoli in posledično pride do večjih tresljajev. Predstavljajte si razpršilec čistilne tekočine, ki ga imate v kopalnici. Ima dve nastavitvi: tisto, ki curek bolj usmeri, in tisto, ki ga zelo razprši. No, prvi je podoben vbrizgu goriva v bencinskih motorjih, tadrugi pa v dizelskih. Zaradi večjih tresljaljev so dizelski motorji težji in posledično tudi dražji. Večina komponent mora biti močnejših in prilagojenih, tresljaje pa poskušajo izničiti dodatne uteži oz. gredi.

Prikaz Mazdinega neposrednega vbrizga goriva skyactiv in DISI.

Zakaj pa dizelski motorji porabijo manj goriva? Ti imajo večjo kompresijo, to je tisti del procesa, kjer bat stisne zrak. Več o kompresiji si preberite na tej povezavi. Bolj ga stisne, večji pritisk nastane oziroma večja kompresija. Večja kot je, bolj učinkovito je izgorevanje in posledično je ob večji dizelski kompresiji lahko količina goriva manjša. To je v bistvu vsa znanost, ubesedena zelo laično. Pa dizelski motorji se tudi malce pozneje segrejejo. Recimo, da gre kakšen odstotek več v uporabno energijo in ne v segrevanje, kot pri bencinskih motorjih. Kar je boljše. 

Kateri od motorjev pa je bolj zanesljiv? Težko je reči in posploševati, navadno so pri dizelskih motorjih bolj na udaru komponente, kot je, recimo, turbina. In danes je večina bencinskih motorjev z manjšo prostornino tudi že podprta s turbino. Ob normalni vožnji brez pretirane objestnosti bosta oba delovala dolgo, je pa res, da na krajših relacijah manj škodujemo bencinskemu motorju.

Torej, če strnemo. Prednosti dizelskih motorjev so sledeče:

  • njihov izkoristek je od primerljivih bencinskih motorjev boljši za okoli 25 do 30 odstotkov;
  • dizelsko gorivo je eno bolj učinkovitih in energijsko zgoščenih goriv in zato omogoča večjo ekonomičnost;
  • gorivo je cenejše;
  • skozi leta bolje držijo ceno;
  • zaradi zasnove ponujajo več navora kot bencinski motorji.

In še prednosti bencinskih motorjev:

  • cenejše sprotno vzdrževanje kot pri dizelskih motorjih;
  • neprimerljivo lepši zvok:
  • so čistejši in zahtevajo manjši davek na naravo;
  • povprečno so cenejši kot dizelski kolegi;
  • manj smrdijo kot dizelski!


Figurativno torej lahko primerjamo bencinske motorje z dirkalnimi konji. So hitri, eksplozivni in napeti. Dizelske pa z delovnimi konji, saj so počasnejši, močnejši in morda celo bolj vzdržljivi. In še verjetno najbolj praktičen nasvet, kar se tiče obojih motorjev: nikar ne vlijte bencina v dizelski motor, ker bo ta premočno eksplodiral in boste motor hitro poškodovali. Tudi obratne situacije nikakor ne priporočamo, torej dizelskega goriva v bencinski motor, pa čeprav se najbrž v tem primeru motor ne bo niti zagnal. Če vam to iz nekega razloga vseeno uspe, motorja ne prižigajte, ampak naj vam strokovnjaki popolnoma izčrpajo gorivo.

Če je odločitev za pravi motor še vedno težka, velja osnovno pravilo, da za daljše poti in veliko prevoženih kilometrov izberite ropotajoči dizelski, sicer pa absolutno bencinski agregat. So pa zaradi saj-veste-katerega-škandala dizelski motorji zdaj precej bolj na udaru in če jim bo zaradi tega na dolgi rok res 'odklenkalo', bo pokazal čas.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 30. 12. 2024
December 2024
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
25262728293001
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
tesla model Y 224
škoda octavia 190
volkswagen taigo 136
renault captur 129
MG ZS EV 126

Podatki veljajo za marec 2023.

Letos je bilo v SLO prodanih 13.450 novih avtov.

Anketa
Kaj nas bo premikalo v prihodnosti?
993Elektrika v baterijah. 992Fosilna goriva. 991Sintetična goriva. 990Vodik.


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Obvestila
Javna agencija RS za varnost prometa Nekaj več kot 2.600 kršitev pred 2 leti  | 
Motulli Dolenjski Motulli osvaja Švico pred 3 leti  | 
Peugeot Slovenija Nov prodajno-servisni salon pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varno v jesen in zimo pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Na šolske poti so se vrnili otroci! pred 3 leti  | 
Zavod VOZIM, Big Bang Varno v jesen pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Od danes pomembne zakonske spremembe pred 3 leti  | 
Toyota startup pospeševalnik Klic po inovacijah mobilnosti za vse in ... pred 3 leti  |  Volan
Zavarovalnica Triglav - DRAJV Osvoji nove brisalce Bosch pred 3 leti  | 
Ford in Fordwich Bodo preklopili na elektriko? pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Preprečevanje vožnje pod vplivom ... pred 4 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varujmo življenja, vozimo trezni! pred 4 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Pasavček tudi v časih epidemije pred 4 leti  | 
Continental in skupina Volkswagen Recept za uspešno večdesetletno ... pred 4 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Alkohol ostaja širok družbeni problem pred 4 leti  | 
Toyota Motor Europe Prodajni rezultati pred 4 leti  | 
Continental Zimske ali celoletne pnevmatike? pred 4 leti  | 
Ford transit connect Najvarčnejši v segmentu pred 4 leti  | 
Peugeot Iščejo najstarejšega pred 4 leti  | 
Continental 73-krat od Zemlje do Marsa pred 4 leti  |