Bencinske in dizelske motorje lahko primerjamo s konji. Eni so dirkalni, torej hitri, eksplozivni in napeti; drugi pa delovni, torej počasnejši in močnejši. Kakšne so vaše potrebe?
Vemo, da nimate vsi vrhunskega slovarja, kot ga ima v oddaji Anže, zato smo se potrudili, da bi tukaj čimbolj poljudno razjasnili razlike med bencinskimi in dizelskimi motorji.
V teoriji sta si oba tipa motorjev precej podobna. Oba sta agregata z notranjim izgorevanjem, zasnovana tako, da razpoložljivo kemično energijo pretvorita v mehansko. Slednja načeloma potiska bate v valju navzdol in navzgor. Ti so pri obeh motorjih povezani z ročično gredjo in bati s svojim linearnim gibanjem vrtijo gred, katere rotacijska energija poganja kolesa.
Za primer vzemimo najpogostejši štirivaljni motor. Oziroma dva, bencinski ter dizelski. Oba imata štiri valje in štiri takte, torej štiri položaje, v katerih so lahko bati v kombinaciji z ventili. Ker je bencin v primerjavi z dizlom občutno bolj vnetljiv in hlapljiv, je največja razlika ravno v vbrizgavanju goriva v valj. Pri bencinskem motorju v valj pride natančno določena mešanica zraka in bencina in dovolj je le iskra svečke, pa pride do eksplozije, ki potisne bat navzdol. Plinsko olje (ali nafta oziroma dizel po domače) na takšen način ne bi zagorelo, zato dizelski motorji nimajo svečk, temveč le injektorje. In v valj se za začetek vpihne le zrak, ta, ki ga dihamo, potem pa se ob povratku bata po valju navzgor zrak tako segreje, da je dovolj le injektorjev dodatek nafte in zadeva eksplodira. Vem, sliši se zapleteno, ima pa vsak od obeh tipov motorja določene prednosti in slabosti.
Kar jima je torej skupno, je to, da oba motorja pretvarjata gorivo v energijo s serijo majhnih eksplozij v valjih. Glavna razlika je torej v načinu, kako pride do teh eksplozij. Eksplozija bencinskega motorja je bolje nadzorovana in lepše usmerjena, če razložimo precej laično. Eksplozija pri dizelskem motorju se razprši bolj naokoli in posledično pride do večjih tresljajev. Predstavljajte si razpršilec čistilne tekočine, ki ga imate v kopalnici. Ima dve nastavitvi: tisto, ki curek bolj usmeri, in tisto, ki ga zelo razprši. No, prvi je podoben vbrizgu goriva v bencinskih motorjih, tadrugi pa v dizelskih. Zaradi večjih tresljaljev so dizelski motorji težji in posledično tudi dražji. Večina komponent mora biti močnejših in prilagojenih, tresljaje pa poskušajo izničiti dodatne uteži oz. gredi.
Prikaz Mazdinega neposrednega vbrizga goriva skyactiv in DISI.
Zakaj pa dizelski motorji porabijo manj goriva? Ti imajo večjo kompresijo, to je tisti del procesa, kjer bat stisne zrak. Več o kompresiji si preberite na tej povezavi. Bolj ga stisne, večji pritisk nastane oziroma večja kompresija. Večja kot je, bolj učinkovito je izgorevanje in posledično je ob večji dizelski kompresiji lahko količina goriva manjša. To je v bistvu vsa znanost, ubesedena zelo laično. Pa dizelski motorji se tudi malce pozneje segrejejo. Recimo, da gre kakšen odstotek več v uporabno energijo in ne v segrevanje, kot pri bencinskih motorjih. Kar je boljše.
Kateri od motorjev pa je bolj zanesljiv? Težko je reči in posploševati, navadno so pri dizelskih motorjih bolj na udaru komponente, kot je, recimo, turbina. In danes je večina bencinskih motorjev z manjšo prostornino tudi že podprta s turbino. Ob normalni vožnji brez pretirane objestnosti bosta oba delovala dolgo, je pa res, da na krajših relacijah manj škodujemo bencinskemu motorju.
Torej, če strnemo. Prednosti dizelskih motorjev so sledeče:
njihov izkoristek je od primerljivih bencinskih motorjev boljši za okoli 25 do 30 odstotkov;
dizelsko gorivo je eno bolj učinkovitih in energijsko zgoščenih goriv in zato omogoča večjo ekonomičnost;
gorivo je cenejše;
skozi leta bolje držijo ceno;
zaradi zasnove ponujajo več navora kot bencinski motorji.
In še prednosti bencinskih motorjev:
cenejše sprotno vzdrževanje kot pri dizelskih motorjih;
neprimerljivo lepši zvok:
so čistejši in zahtevajo manjši davek na naravo;
povprečno so cenejši kot dizelski kolegi;
manj smrdijo kot dizelski!
Figurativno torej lahko primerjamo bencinske motorje z dirkalnimi konji. So hitri, eksplozivni in napeti. Dizelske pa z delovnimi konji, saj so počasnejši, močnejši in morda celo bolj vzdržljivi. In še verjetno najbolj praktičen nasvet, kar se tiče obojih motorjev: nikar ne vlijte bencina v dizelski motor, ker bo ta premočno eksplodiral in boste motor hitro poškodovali. Tudi obratne situacije nikakor ne priporočamo, torej dizelskega goriva v bencinski motor, pa čeprav se najbrž v tem primeru motor ne bo niti zagnal. Če vam to iz nekega razloga vseeno uspe, motorja ne prižigajte, ampak naj vam strokovnjaki popolnoma izčrpajo gorivo.
Če je odločitev za pravi motor še vedno težka, velja osnovno pravilo, da za daljše poti in veliko prevoženih kilometrov izberite ropotajoči dizelski, sicer pa absolutno bencinski agregat. So pa zaradi saj-veste-katerega-škandala dizelski motorji zdaj precej bolj na udaru in če jim bo zaradi tega na dolgi rok res 'odklenkalo', bo pokazal čas.