Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Nekakšen predhodnik traktorjev

Parna kočija

Avtor prispevka: Anže Jereb
Parna prevozna sredstva so nekaj, kar večinoma videvamo le še v starih filmih. Ali pa na tistih nekaj redkih progah po Sloveniji, kjer se s parnimi lokomotivami še vedno lahko zapeljemo.
Nekakšen predhodnik traktorjev
Foto: Miha Kokalj
26. 5. 2016 ob 7:00
Komentarjev: 0
tvoj volan - parnik
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Da je to sploh mogoče, je zaslužen Marko Hvale, vodja popravil parnih lokomotiv, ki ima vse v zvezi s parnimi stroji v mezincu. Njegova ljubezen do tovrstnih pogonskih strojev pa s trenutkom odhoda iz službe ne izgine, zato je doslej izdelal že kopico najrazličnejših prevoznih sredstev. Tokrat nam je predstavil parno kočijo in celo dovolil, da sem jo zapeljal povsem sam. Na kratko pot, seveda, sicer bi moje nepoznavanje delovanja in upravljanja najbrž lahko pripeljalo do tega, da bi mi zadnjico vrglo v zrak.

Odkod ideja o parni kočiji?

Uf, dolga zgodba, doslej sem namreč izdelal že več kot dvajset parnih strojev. Poleg kočije še parno kolo, stabilni parni motor za parni čoln, lokomotivo, lokomobilo in tako naprej. Kot tehnolog na železnici sem imel pisarno nad delavnico, kjer so popravljali parne lokomotive. Vonj premoga in para sta me tako zastrupila, da sem pustil delo v pisarni in prevzel vodenje popravila parnih lokomotiv za potrebe muzejskega vlaka. Ko sem izdelal parno lokomotivo, s katero lahko vozim otroke, sem bil vezan na prevoz tirov, lokomotive in vagonov. Po brskanju po internetu, sem prišel do kluba ljubiteljev parnih kočij in parnih avtomobilov v Angliji, v katerem sem kot prvi Slovenec tudi član. Poslali so mi nekaj fotografij in odločil sem se za izdelavo prvega tovrstnega vozila na svetu, kočije Stanley.

Za kakšno repliko pravzaprav gre?

Gre za 90 odstotno repliko parne kočije znamke Stanley, narejena pa je zgolj po fotorafijah in tehničnih podatkih. Zaradi varnosti sem jo vseeno malo moral spremeniti, zato namesto kerozina uporabljam mešanico plinov propan/butan, nameščen pa imam tudi varnostni ventil, ki ga originalna kočija še ni imela.

Torej, to vsekakor ni prvo parno vozilo, ki si ga izdelal?

Nikakor. Prvi parni stroj, ki sem ga izdelal, je bila lokomobila, stabilni parni stroj, nekakšen predhodnik traktorjev. Od takrat vozila kar nekako nastajajo, nenehno razmišljam in izpopolnjujem svoje znanje. Tega sem kot vodja vzdrževanja moral do potankosti nadgraditi že pred leti, pomagam pa si predvsem iz stare literature in zapiskov. S parnimi stroji sem skratka 'okužen' že dolgo, od samega začetka dela na železnici.

Kakšne so specifikacije te parne kočije?

Parni stroji, vključno z lokomotivami in ostalimi vozili, so brez pare le kup železja. S prvo prižgano vžigalico pa se prelevijo v princeske in dejansko oživijo. V mojem primeru močno pazim na parni kotel (da se različni materiali med seboj segrejejo na delovno temperaturo in raztegnejo), zato kurjenje in segrevanje 20 litrov vode zahteva okoli petnajst minut. Potem je v kotlu pritisk 10 barov in pri tem porabim okoli kilogram plina. Med samo vožnjo je poraba odvisna predvsem od hitrosti in odprtosti parnega ventila. Okvirno porabim 20 litrov vode in 2 kilograma plina za do 10 kilometrov dolgo pot. Največja izmerjena hitrost kočije je 15 km/h, kar je 2 km/h več od originala.

Kako se takšen stroj sploh spravi v pogon?

Ker je parni stroj, je potrebno v kotel naliti vodo, pretočiti plin v delovno jeklenko, ročno vklopiti pogon (diferenciala ni bilo) in prižgati gorilnik. Med uparjanjem je potrebno kontrolirati tlak in temu primerno uravnavati plin, vmes pa še naliti olje v karter za mazanje cilindra, podmazati drogovje, vstaviti svečke v luči jih prižgati Ko manometer pokaže 10 barov, se samo še ponosno vsedemo na stol, odpremo ventil za paro in se odpeljemo.

Se takšna kočija sme peljati po cesti, na kaj je potrebno paziti med vožnjo?

Iz ministrsva za Notranje zadeve sem dobil odgovor, da se po regionalnih cestah lahko peljem, seveda s spremljevalnim vozilom. Med vožnjo moram ves čas kontrolirati nivo vode in na manometru količino plina. V kolikor mi vode prične primanjkovati, jo preko črpalke dovajam v kotel. Vodo lahko jemljemo tudi iz potoka. V kolikor bi mi pričelo primanjkovati plina, imam na kočiji rezervno jeklenko.

Kaj ti je na tej kočiji najbolj všeč?

Ko čisto sam skonstruiraš in narediš svoj parni stroj ter vidiš, da so bili tvoji izračuni pravilni, lahko občutke primerjaš z rojstvom otroka. Parni stroj, ki sem ga izdelal, ima za sabo že več 100 ur delovanja in še vedno dela čudovito.

Izdelava je zahtevala veliko časa?

Izdelavo kočije sem v glavi premleval pet let, načrte sem delal pol leta. Izdelava parnega stroja in kotla mi je vzela še naslednjega pol leta. Ko sem preizkusil delovanje parnega stroja na zrak in videl, da dela, sem delal še en mesec, da je bilo narejeno ogrodje, parni stroj in kotel nameščena, potem sem se prvič zapeljal. Ko so za kočijo izvedeli pri SVAMZ-u in me povabili na predstavitev, sem imel samo teden dni časa. V tem tednu sem vse noči delal do enih zjutraj. Komplet ogrodje sem moral še enkrat razstaviti, pobarvati, narisati črtice in ostale podrobnosti, dodati manometre, sedež, črpalke in kup ostalega. Ko je bilo vse skupaj izdelano in sva s prijateljem Tomažem delo zaključila, oba neprespana in utrujena, sem ugotovil, da sem se zmotil za cel teden.

Kakšna zanimiva prigoda?

V Ljubljani je bil kmalu zatem prvi sejem Codelli, kjer sem kočijo predstavil. Nek obiskovalec je bil nad njo tako navdušen, da me je z vprašanji popolnoma zamoril, saj sem cel dan posvetil samo njemu. Ko je prišel zopet naslednji dan, sem se dobesedno skrival.

Je v načrtu izdelava še kakšnega 'parnika'?

Izdelan imam že parni stroj za čisto pravi parnik. Izdelan imam že tudi načrt za parni kotel. Ko najdem ustrezen lesen ribiški čoln, grem zagotovo v akcijo. Prvo vožnjo bi rad opravil na Ljubljanici od Livade pa do tromostovja.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 11. 2. 2025
Februar 2025
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
27282930310102
03040506070809
10111213141516
17181920212223
24252627280102

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
tesla model Y 224
škoda octavia 190
volkswagen taigo 136
renault captur 129
MG ZS EV 126

Podatki veljajo za marec 2023.

Letos je bilo v SLO prodanih 13.450 novih avtov.

Anketa
Kaj nas bo premikalo v prihodnosti?
993Elektrika v baterijah. 992Fosilna goriva. 991Sintetična goriva. 990Vodik.


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Obvestila
Javna agencija RS za varnost prometa Nekaj več kot 2.600 kršitev pred 3 leti  | 
Motulli Dolenjski Motulli osvaja Švico pred 3 leti  | 
Peugeot Slovenija Nov prodajno-servisni salon pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varno v jesen in zimo pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Na šolske poti so se vrnili otroci! pred 3 leti  | 
Zavod VOZIM, Big Bang Varno v jesen pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Od danes pomembne zakonske spremembe pred 3 leti  | 
Toyota startup pospeševalnik Klic po inovacijah mobilnosti za vse in ... pred 3 leti  |  Volan
Zavarovalnica Triglav - DRAJV Osvoji nove brisalce Bosch pred 3 leti  | 
Ford in Fordwich Bodo preklopili na elektriko? pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Preprečevanje vožnje pod vplivom ... pred 4 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varujmo življenja, vozimo trezni! pred 4 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Pasavček tudi v časih epidemije pred 4 leti  | 
Continental in skupina Volkswagen Recept za uspešno večdesetletno ... pred 4 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Alkohol ostaja širok družbeni problem pred 4 leti  | 
Toyota Motor Europe Prodajni rezultati pred 4 leti  | 
Continental Zimske ali celoletne pnevmatike? pred 4 leti  | 
Ford transit connect Najvarčnejši v segmentu pred 4 leti  | 
Peugeot Iščejo najstarejšega pred 4 leti  | 
Continental 73-krat od Zemlje do Marsa pred 4 leti  |