Andrej Drobnič Vsako od nas in verjetno tudi od vas, ki to berete, je imel kot mulec svoj čislan avtomobil, predmet takrat morda še suhih sanj. Njih plakate smo obešali po stenah in sanjarili, kako si jih bomo nekdaj lastili in cel svet pustili v prahu. No, še preden smo se dobro zavedli, nas je povozila realnost in utopija je zbledela. Velika verjetnost pa je, da je ravno lotus esprit krasil vašo sobo. In kot ste morda vi vašim sanjam pustili, da utonejo v pozabo, jim Andrej ni. Hudiča, kupil je lotusa esprit GT3.
Andrej, imajo lotusi posebno mesto v tvojem srcu?
Bo držalo. Kot 20-letni mladenič sem se 'na štop' leta 1969 peljal iz Fernetičev v Ljubljano z nekim Nizozemcem, ki je z lotusom europa potoval iz Italije na Dunaj. Doživetje je bilo zame enkratno, zato sem se takrat že videl kot del ekipe formula 1, ki jo je vodil Colin Chapman. Skratka, v takratnih vozilih iz šestdesetih let se je sedelo kot v kuhinji za mizo, v tem lotusu pa smo praktično ležali in to je na mene naredilo tako izjemen vtis, da se mi je še dolgo po tem dogodku vrtel film spominov o tem, kaj sem doživel. Takrat sem seveda tudi intenzivno spremljal vse dogodke na dirkah formule 1 ter obiskoval razna dirkališča po Evropi. Hlapi so me zasvojili.
Verjetno si takoj začel kovati načrt za svoj prvi lotus, kajne?
Hja, takrat in še mnogo let kasneje je bila ideja, da bi si lastil takšen avto, nedosegljiva in nemogoča, zato si utvar nisem delal. V smislu tehničnega entuziazma sem se zato raje usmeril v motociklizem, kjer nas je delovalo kar nekaj prijateljev iz ljubljanske Rožne doline. Po mnogih letih se je šele pokazala možnost za nakup športnega vozila in izpolnitev mladeniških sanj.
No, povej nam zgodbo o tem, kako je krasotec priromal v tvojo last.
Vozilo je bilo izdelano za italijanski trg in prodano nekemu maršalu italijanskih karabinerjev v Bariju. Predvidevam, da mu ga je kupila mafija, da jih je pustil pri miru. Leta 2005 ga je odkupil in uvozil gospod iz Petanjcev pri Murski Soboti, ki ga je ljubiteljsko izredno pozorno negoval. No, ko ga je po sedmih letih končno prodal meni, ga je pokroviteljsko prišel pogledat na moj dom, saj ga je zanimalo, kako skrbim za avtomobil, kje in kako je garažiran itn. Zadovoljen je bil, da je vozilo ostalo v Sloveniji in ga niso dobili v roke nadebudni mladeniči, ki bi morda poskušali iz njega iztisniti zadnje atome moči in ga posredno uničili ali nemara celo karambolirali.
Končno, kaj nam lahko poveš o tem lotusu?
Prvi model lotus esprit je bil projektiran v podobnem konceptu kot ferrarija dino in 208, to je oblikovalska zasnova dizajnerjev pri Pininfarini in takratne mode športnih vozil s pokritimi žarometi, ki se dvignejo iz karoserije. Ta Lotusov model je zanimiv predvsem zato, ker je bil leta 1979 uporabljen za snemanje filma o slavnem agentu 007. V tem filmu se je lahko celo spremenil v podmornico. Je vozilo, ki je bilo prirejeno za prodajo pretežno na italijanskem tržišču, kjer so v tistih letih imeli podvojen davek IVA za vozila s prostornino motorjev nad dvema litroma, kot davek na luksuz. Zato je bila pri tem tipu GT3 prostornina zmanjšana z 2.200 ccm na malo pod 2.000 ccm. S tem je žal tudi izgubil nekaj moči, 285 'konjev' se je zmanjšalo na 240. Ampak je bil pa vsaj davek manjši.
V dobi proizvodnje modela esprit, ki je bila kar 28-letna, vse do leta 2004, so se tipi tega modela spreminjali od S1, S2, S3 (z motorji znamke Renault), SE, S4, S4S, GT3 s Toyotino zasnovo in nadgradnjo s Cosworthovimi motorji ter proti koncu proizvodnje v letih 1998 do 2004 še z motorji tipa V8. Kot zanimivost, značilno za vse modele znamke Lotus je, da se vsa njihova imena začnejo z začetno črko E, torej elite, elan, elcat, europa, esprit, exige, elise, evora, eleven ...
Ampak kljub dolgi proizvodni dobi jih ni veliko, kajne?
Sploh ne. Po podatkih proizvajalca jih je bilo v letu, ko je bil izdelan moj, torej 1999, izdelanih samo 13. To dejstvo in da je vozilo zanimivo zaradi sodelovanja v filmu o James Bondu, je botrovalo temu, da je bil sprožen in ugodno razrešen postopek za pridobitev certifikata Zveze starodobnih vozil, in sicer kot ekskluzivno športno vozilo skupine B6. Ministrstvo je potrdilo, da je to edino tovrstno vozilo, registrirano v Sloveniji, in ga je zato smiselno zaščititi z vpisom v slovenski register ekskluzivnih vozil. V Sloveniji je poleg nekaj redkih drugih modelov še vozilo lotus esprit S4S v Celju in S4 v Ljubljani. Ta vozila imajo serijsko vgrajene močnejše motorje in so po obliki enaka GT3.
Si delal na njem kakšne posege?
Sedanja tehnika z elektronskim čipiranjem omogoča povečanje moči, kar sem tudi storil. Z 240 'konjev' smo prišli na kar 320. To pomeni, da je potrebno spremeniti predvžig, poveča se polnilni tlak turbine in količina vbrizganega goriva, ker ima neposredni vbrizg. Za preklop med načinoma 'eko' in športnim je potrebno ustavili avto in preklopiti na drugo elektroniko. Nekatera druga vozila imajo zamik odmične gredi, tako da se spremeni odpiralni kot ventilov, kar je uporabno tudi v ekološke namene. Sicer pa pije okoli 10 litrov na 100 prevoženih kilometrov, v športnem načinu z dodatno konjenico pa tudi 15. Vseeno se mi ne zdi veliko za tovrstni avto.