Jure Kostanjšek Zrcalce, zrcalce, na steni povej, kateri avto najlepši v deželi je tej ... Ubogo ogledalo ne bi imelo veliko izbire, saj je jasno, da je to jaguar E-type. Dobro, zavedamo se, da imajo vsake oči svojega pleskarja, ampak ko ugledaš ta popolnoma zloščen, svetleč in zelo faličen jaguar, je nemogoče zanikati, da gre za enega najlepše oblikovanih avtomobilov v zgodovini. Četudi nimaš homoerotičnih nagnjenj. Jure je imel v življenju precejšnjo srečo. Takšno srečo, o kakršni lahko ostalo le sanjamo, in sicer da se od tretjega leta dalje zavedaš, da bo tisti rdeč lepotec v garaži nekoč tvoj.
Jure, kako je jaguar našel pot v tvojo družino?
Avto je bil prvič prodan v Ugandi v Afriki, v času razcveta Ugande ter v času njenega tretjega predsednika Idi Amina. Kasneje je imel menda turške registrske oznake ter ga je takratna carina zaplenila v Sloveniji, kjer je zapuščen in zaprašen kar nekaj časa stal na nekem parkirišču v Ljubljani. Kasneje je bil prodan na carinski dražbi, kjer se je zanj potegovalo kar nekaj takrat znanih imen, na koncu pa je avto pristal v Trbovljah, v naši družinski lasti.
Ker si z njim tako rekoč odrastel ti je verjetno zelo pri srcu.
Res je, saj je E-type pri hiši že od mojega tretjega leta. Hkrati me navdušuje jaguarjeva filozofija hitrih in lepih avtomobilov, ki je navduševala tudi druge ustvarjalce priznanih avtomobilskih znamk. Jaguarjevi inženirji so imeli poseben čut za dizajn, tako zunanjosti kot notranjosti njihovih avtomobilov, ob pridihu britanske aristokratskosti in tradicionalnosti. Še dodatno pa me prepričuje do potankosti premišljena zasnova teh avtomobilov, kjer je vsaka stvar na svojem mestu in z razlogom, dostopna in logična. Ob vzdrževanju avtomobila znova in znova podoživim razmišljanja inženirjev, ki so morali sestavne dele zasnovati, jih vgraditi ter razmišljati tudi o tem, da jih bo potrebno kdaj tudi popraviti oziroma zamenjati ter ponovno namestiti.
Kaj nam lahko poveš o zgodovini tega modela?
Gre za enega legendarnih, izjemno prepoznavnih avtomobilskih modelov, saj je bil s svojo obliko predčasen in povsem drugačen, zmogljiv motor pa je predstavljal korak naprej pred vso konkurenco. Hkrati je bil avtomobil cenovno precej dostopen. Kupovali so ga vsi pomembneži takratnega časa, še posebej je bil aktualen v Kaliforniji, pa tudi povsod drugje po svetu. Avto je iz časov, ko je Velika Britanija še bila vodilna svetovna industrijska sila, s svojima avtomobilsko in letalsko industrijo.
V kakšnem stanju je bil kupljen?
Avto je bil ob nakupu v solidnem stanju, deloma se je obnovil v letih od 1975 do 977 ter bil vozen do obdobja bencinskih bonov ter sistema par-nepar. Od takrat dlje je bil parkiran v garaži. Ponovno sem se ga sam odločil oživeti v sredini 90-ih let, popolno restavriranje pa je z manjšimi ali večjimi presledki trajalo do 2007, ko je bil ponovno registriran, vozen in v (sicer omejeni) uporabi je vse do danes. Glede na odlično stanje, popolnoma brez rjavenja, je bil avto v celoti prebarvan, obnovljen krom in zamenjana vsa tesnila. Usnje na sedežih je tudi še originalno in v odličnem stanju.
A ga imaš bolj za gledanje ali se večkrat zapodiš z njim?
Neuporaba vozila deluje še slabše kot uporaba, zato stanje pač ni priporočljivo. Na leto naredim le 1.500 do 2.000 kilometrov. Vzdrževanje pa poteka konstantno. Gre predvsem za vse vrste tesnil, kjer je potrebno vsako leto kaj zamenjati. Precej stvari se lotim kar sam, nekatere pa s pomočjo bolj izkušenega mehanika.
Te je kdaj pustil na cedilu?
Težave so bile le z vžigom – platine, in ta del sem nadomestil z elektronskim vžigom. Mislim, da sem trikrat obstal na cesti, potem pa se odločil za predelavo. Tako da, ja, tudi to se je zgodilo, ampak vzamem v zakup.
Vožnja mora biti izjemna, kajne? Kaj te najbolj navduši?
Res posebna izkušnja zame je vožnja po strmih cestah oziroma prelazih, saj sta moč motorja ter navor takšna, da niti za trenutek ne dopuščata niti najmanjšega dvoma o zmogljivosti 4,2-litrskega 6-valjnika. Pri hitri vožnji po ravnini pa pride do izraza zvok motorja šele nad 3.500 obrati, kjer se divja mačka šele prebudi, zvok motorja postne rohneč, vožnja pa čisti presežek. Sicer pa se trenutno v Sloveniji prebuja Jaguar klub, kjer se nas je že zbralo nekaj podobnih zanesenjakov, tudi z enakimi vozili, pa tudi še nekaj drugih z enakimi vozili je še v Sloveniji. Morda kdaj presenetimo s skupno vožnjo, tista bo šele za v anale.
Če denar ne bi bil ovira, kaj bi si brez pomisleka privoščil?
Vsekakor avto taiste znamke. Nobena druga me sploh ne zanima. V tem pogledu nisem ljubitelj avtomobilov, ampak ljubitelj konkretne znamke. Recimo, da moja malce bolj realna želja je imeti še enega, istega letnika ter serije, vendar dvosed-kabrioleta. Enkrat sem takšnega že našel, opuščenega na sredi postopka Vrestavriranja, a se takrat za nakup nisem odločil. Morda pa se lotim še prenove zapuščenega tovornega kombija, ki se tudi še skriva v eni izmed domačih garaž.