Najbolje prodajani roadster na svetu, svetovni avto leta in še kakšen naziv si je v letih obstoja privozila mala mazda MX-5, ljubkovalno kar miata. Nič čudnega, če pa gre za enega od redkih avtomobilov z le eno nalogo. In to opravlja z odliko!
V zadnji generaciji smo imeli MX-5 na testu že kar nekajkrat in tokrat sem dejansko moral prebrati, kaj je novega, ker je mojo pozornost takoj preusmerila na tisto, kar pač ni novo in je skupno vsem generacijam. Ja, ne le vsem miatam zadnje generacije, ampak celo vsem generacijam. Vam takoj razložim, kaj je to, še prej pa … matrične led luči so na izbiro po novem, čeprav jih testna ni imela.
Na mazdo MX-5 lahko gledate kot na avtomobilski biser ali nekaj čisto vozniško nesmiselnega. Če ste v skupini slednjih, najbrž vozite enoprostornik, pardon, križanec ali SUV in se sprašujete, kaj kdo sploh vidi v majhnem, neudobnem in predvsem totalno nepraktičnem avtomobilu. Tisti, ki spadate v prvo skupino in vam je MX-5 noro všeč, čestitam, štejem vas med avtomobilske poznavalce.
Pa da ne bo kdo sedaj takoj užaljen, češ, da se tudi on spozna na avtomobile, pa mu MX-5 ni všeč; tudi to je najbrž možno, čeprav med pisanjem tega teksta ne znam poiskati prave kombinacije za takšno mišljenje. Res je, v večini avtomobilskih parametrov mazda MX-5 pogori. Ni udobna, na avtocesti je glasnejša od večine ostalih avtomobilov, prostorsko je precej okrnjena in tudi njen motor ni tako zmogljiv, da bi izžareval kakšen poseben karakter. Ampak sta dovolj že dva ovinka in postane jasno, da je vse našteto z vidika avtomobilskega užitka popoln balast. Velika prostornost in z njo povezana masa sta v zavojih kot zamaščen trebuh nekoga, ki bi rad odtekel maraton. Samo ovira.
Jasno je, da za vsakogar takšen avtomobil ni in da tisti z družinami enostavno potrebujemo večje avtomobile, zato je tole lahko odličen drugi avtomobil v družini, za takrat, ko na pot ne gredo vsi naenkrat. Odličen je tudi takrat, ko se dva odpeljeta na izlet, otroke pa pustita v varstvu, primerov, ko je MX-5 super, je veliko. In zato sploh ni tako neprostorna, velikost prtljažnika me vedno navduši. Seveda po standardih ostalih vozil nikakor ni velik, je pa s svojo globino ob tako majhnih gabaritih avtomobila vseeno dovolj prostoren. Velika torba bo šla vanj brez težav, če to ni dovolj, za prtljažna vrata obstajajo majhni prtljažniki in nanje lahko postavite še nekaj dodatne prtljage. Pa še simpatično izgleda potem vse skupaj.
Kdor se ni nikoli peljal z MX-5, bo težko razumel, zakaj je ta avto briljanten. In takoj mu bo jasno, ko se bo, he he. Tole je eden najboljših približkov vozniške ekstaze, ki jo avtomobil sploh lahko ponudi. Seveda so še boljši, hitrejši, bolj atraktivni avti, ampak ne za 32 'jurjev' in ne s smešno majhnimi stroški, ki jih imate po nakupu. Majhnimi? Seveda, 1,5-litrski motor porabi samo malo čez 6 litrov, 16-palčne gume so poceni, zavarovanje in registracija vas ne bosta stala več kot za vsak povprečen avto ... Ob tem pa boste dobili takšen avtomobil, ob katerem se vam bo zazdelo, da so vsi ostali le kup nepotrebnega pleha s pol preveliko maso.
Občutek na volanu je tako dober in neposreden, kot bi dlani imel direktno na tleh. Majhnost poskrbi za okretnost, precej čvrsto podvozje za res vrhunske podatke o dogajanju in super lego, zadnji pogon za nekaj zabave, majhen motorček s 132 ’konjički’ pa se ob majhni masi avtomobila in izjemni želji po vrtenju (rdeče polje pri 7.500 vrtljajih) izkaže s precej suverenimi zmogljivostmi. In menjalnik, vau, tole je najbrž najboljši ročni menjalnik na svetu, s kratkimi in ultra natančnimi gibi. Sam bi sicer izbral močnejši dvolitrski motor pa trdo streho, torej različico RF, ker mi včasih manjka, da na suhi podlagi ta ne zmore pomigati z zadkom. Vse ostalo pa je briljantno. Če res ribarim v kalnih vodah in iščem malenkosti, zame je le volanski obroč malenkost preblizu in čeprav je sedaj nastavljiv tudi po globini, ne gre dovolj proč. Ampak hkrati ne poznam nikogar drugega z enako težavo. In težavo boste imeli tisti, ki ste višji od kakšnih 185 centimetrov, ker boste vrh glave imeli preko zgornjega roba vetrobranskega stekla.
Pa streha? To je najbrž najhitrejša platnena streha na svetu, dve sekundi in je dol. In gor. Ker je platnena, je pomik ročen, med hitrejšo vožnjo pa nekaj več šuma vetra okoli avtomobila, pri različici RF s trdo streho je hrupa manj, se pa streha dlje odpira ali zapira, ker je električno pomična. No, tudi tista je precej hitra.
In MX-5 je hkrati najbrž še avto, ki ti najhitreje na usta privabi nasmeh, pa čeprav je v večini parametrov na papirju slab. Sem jih že prej zapisal, saj veste, ni prostoren, uporaben in tako naprej. Vsak 'bolj normalen' avtomobil ga v tem poseka. Ga pa ne v tistem, kar edino šteje in prinaša užitke. V vozniški ekstazi, zato kar imejte svoje križance in z njimi prevažajte, kar hočete, jaz bom imel pa tole. Ko sem to omenil ženi, da gre lahko sama z otroki in prtljago na dopust z drugim avtom, jaz pa s tem, sem jo komaj odnesel brez buške.