Prvo prevozno sredstvo, ki so mi ga dali v roke, ko sem priletel v Bilbao, je bil izum iz leta 1885, če gre verjeti Wikipediji. Kolo, kaj pa! Drugo prevozno sredstvo, s katerim sem se zapeljal po cestah tamkaj, pa je bil MAN TGX, letnik 2020.
Malo večji od prvega (z največjo dovoljeno dolžino s priklopnim vozilom) torej meri 18,75 metra in ni primeren za spopadanje z mestnimi ulicami kot malo kolo, ki skupaj z mano tehta dobrih 100 kilogramov, polno naložena prikolica skupaj s tovornjakom pa 40 ton. Da vsak dan na krožnik dobimo tople žemljice, v roke nove mobilne telefone in nase toplo jakno, so torej zaslužni veliki tovornjaki in ko katera od znamk predstavi novega, je to prav posebna priložnost.
MAN (če še ne veste, kratica pomeni Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg) je za premiero nove generacije družine TG izbral Bilbao v Baskiji (ki si jo lasti Španija), deželo, ki slovi po izjemni kulinariki, velikem tovornem pristanišču in visokem nivoju življenja. Novi MANovi modeli so torej TGM, TGL, do tavelikih TGS in TGX. To je tako, kot če bi Volkswagen hkrati prenovil up!, polo, golf in še T-cross. Tako velik dogodek je bil za znamko seveda izjemno pomemben, zato so ga predvajali celo preko interneta in si ga je ogledalo kar 125 tisoč ljudi. Sam sem imel čast, da sem vse skupaj spremljal v živo in naslednji dan med prvimi na svetu sedel za volan novega TGX.
Preden pa začnem zares, ne morem iz svoje avtomobilistične kože: pri avtih smo vajeni, da se generacije menjajo na pet, šest, v redkih primerih sedem let, MANova družina TG pa je nova po 20 letih! Pred toliko leti sem šele dobro izpit naredil in praktično vso mojo kariero se je vozil po cestah TGX, ki ga še otroci znajo narisati, zato je zdaj pa res že prišel čas za novega. TGji imajo vsi nove luči, masko, veliko aerodinamičnih dodatkov, ampak sem prepričan, da se vam zunanja oblika sploh ne zdi tako nova, ker se tudi meni ne. Kaj pa boš spreminjal pri kamionu, ki mora peljati oziroma vleči ogromne količine tovora, čeprav novi še zdaleč ne izgleda slabo. Sploh v zlatorumeni barvi, ki jo vidite na TGX na vseh posnetkih.
Ampak novosti je pri novi generaciji ogromno in pri komercialnih vozilih se še toliko bolj vidi, da mora biti res vse namenjeno šoferju; da se ves razvoj giblje okoli tega, kaj bo zanj najboljše, ne pa, da je lepo in fensi, v resnici pa neuporabno. Zato je kabina tista, kjer so novosti najbolj očitne.
Novi so digitalni merilniki kot pri veliko najnovejših avtomobilih in z zelo veliko preglednimi informacijami. Potem še bolj zasukana armaturna plošča, da voznik vse gumbe enostavno doseže, veliko je dobro postavljenih odlagalnih mest, čeprav sam vedno potem iščem tisto za telefon, ki ga med vožnjo seveda ne smem uporabljati, zato je na voljo tudi sodobna povezava z mobilnikom. Največja novost pa je velik osrednji zaslon, 12 palcev meri, kar je enako kot tisti za merilnike, ni pa občutljiv na dotik. So inženirji razložili, da so preizkušali vse možne variante in da se je na koncu izkazalo, da je najbolj varna opcija velik okrogel vrtljiv gumb ’smartselect’, ki se pomika tudi v vse smeri za lažje pomikanje med meniji. Lepo in hitro deluje vse skupaj, tudi sami meniji so enostavni in pregledni, torej je očitno res. Plus težje bi se bilo vozniku ves čas sklanjati naprej in odmikati pogled s ceste, ker je v tovornjaku vseeno zaslon bolj odmaknjen od rok kot pri avtomobilih. Tudi ostali gumbi so klasični, da jih ni treba iskati v nekih menijih, parkirna zavora je zdaj elektronska in na vrhu armaturne plošče desno od volana, menjalnik je na desni ročici ob volanu … vse skupaj je že tako prijazno za voznika, da bi lahko rekel celo, da uživa med vožnjo! 900 različnih opcij je na voljo, 8 velikosti kabine, kar pomeni na milijone kombinacij.
742 testnih zajčkov je preizkušalo novo kabino 10 let, tako da bo že morala biti dobra. Novo generacijo TG pa so sicer začeli razvijati 5 let nazaj. Od takrat so prevozili 5 milijonov testnih kilometrov, k sodelovanju pa so povabili prave šoferje z izkušnjami s terena, kar 700 jih je bilo. Poleg tega pa še 300 strank iz 16 držav s svojimi komentarji. Da bo zadeva kljub kupu elektronike zanesljiva in ne bo veliko MANov stalo ob cesti, so sami napisali kar 2,8 milijona vrstic računalniške kode za razne sisteme v vozilu, to je 70 odstotkov.
Do 8 odstotkov so zmanjšali porabo goriva, kar je pri tako veliko kilometrih, kot jih prevozijo takšni behemoti, ogromno, ko potegneš črto konec leta. Motor D26 je osvežen, da ustreza vsem standardom, predvsem Euro 6D-temp. Naslednji korak je pa elektrifikacija nekje čez 3 do 4 leta in tudi šef znamke, Joachim Dress, je omenil, da se jim zdi naslednji korak vodik, ki bi ga lahko uporabili tako za gorivne celice kot motorje z notranjim izgorevanjem. Predstavljajte si tihe tovornjake. Danes še znanstvena fantastika, kmalu pa očitno kar resničnost.
Leto in pol bo trajal prehod na nov model v 120 državah, v 20 letih pa so jih prodali kar milijon in pol, kar je spoštovanja vredna številka. Celo Slovenci imamo tukaj lep delež, baje jih je bilo v tem času pri nas prodanih okoli 10 tisoč in kmalu boste na cestah že lahko videli novega.