Ali pa ga kot sovoznika na hiter krog zapelje Johnny Herbert. Naziv 'slovenski avto leta' je kar pomemben, naziv 'evropski avto leta' še bolj. In če trend nadaljujem, je najbolj pomemben naziv 'svetovni avto leta'. In takšnega letos ni prejel avtomobil z naprednim hibridnim pogonom, avtomobil, ki zna sam voziti, ali pa avtomobil, ki ponuja najnaprednejše varnostne sisteme. Ne, dobil ga je avtomobil, ki v svojem bistvu ponuja tisto, kar avtomobili počasi, a vztrajno izgubljajo. Vozniško enostavnost in neverjetno prijetno izkušnjo, ki še tako vozniško zategnjenemu človeku na usta prinese nasmešek. Dobil ga je Mazdin MX-5, avtomobil, ki je že pred desetletji spremenil pogled na majhne roadsterje.
Ampak novo generacijo mazde MX-5 smo že vozili na tej mednarodni premieri, in tudi na domačih tleh smo se z njo že zapeljali. Tokrat smo v Barcelono odhiteli na vožnjo s povsem dirkalno različico, ki jo je Mazda pripravila v sklopu svojega projekta 'Friends of MX-5'. Sestavljajo jo na drugi strani luže, kjer so male miate sila priljubljene, kar 65 odstotkov vseh lastnikov mazde MX-5 pa se z njo redno ali občasno vozi po dirkališčih. In takšne nagovarjajo z dirkalno specialko.
Projekt so poimenovali 'Friends of MX-5', v njegovem sklopu pa bodo vsem 'prijateljem' ponudili možnost, da skupaj z Mazdo doživijo nekaj, česar tudi denar ne more kupiti. Denimo vožnjo na sovozniškem sedežu, kjer za volanom sedi kateri od vrhunskih dirkačev, pa možnost udeležitve posebnih dogodkov, na katere sicer ni mogoče priti. In še veliko je tega. Seveda pa tudi dejansko vožnjo s takšno dirkalno različico.
Obenem ima Mazda tudi svoje prvenstvo v dirkanju na simulatorjih, imenuje se 'i-racing' in zmagovalec tega prvenstva bo imel možnost udeležbe na pravi dirki na dirkališču Laguna Seca, vozil pa bo prav dirkalno mazdo MX-5 global cup car. Mladi sogovornik je na dogodku poudaril, da med uspešnostjo dirkanja na simulatorju in med pravim dirkanjem poteka povezava in da je nekdo, ki je odličen za zaslonom, lahko zelo hiter tudi na pravem dirkališču. Zato smo imeli možnost preizkušanja naših vozniških vrlin najprej na simulatorju, kjer pa je bil moj čas okoli deset sekund počasnejši od časa mladega prvaka. Očitno je, da se mi pomanjkanje občutka v zadnjici na simulatorju precej pozna …
No, gremo do glavne zvezde dogodka. Mazda MX-5 global cup car je pravi dirkalnik, ki deluje zelo možato, če vam slučajno cestna različica ne. Motor, menjalnik in diferencial imajo na sebi plombo, ki onemogoča, da bi kdo naknadno spreminjal parametre, varnostne kletke so pri vseh avtomobilih nameščene na povsem identičen način, enake so pnevmatike in razliko v teži voznika kompenzirajo z dodatnimi utežmi. Vsi avtomobili imajo tudi enake podaljške in ostale elemente, ki pomagajo k pritisku k tlom, enake dirkalne sedeže, podvozje pa je mogoče nastavljati po svojih željah.
Motorja v osnovi niso spreminjali, malenkost so le popravili parametre računalnika in spremenili izpuh, zato pričakujejo, da je dvolitrskemu bencinskemu stroju moč zrasla na okoli 180 'konjev'. Če menite, da je premalo, vas takoj lahko potolažim, da je povsem dovolj. Vozniško je takšna mazda MX-5 vrhunski stroj, ki se dere in vrti, podvozje je čvrsto in nagibanja karoserije ni. Med voznikovim ukazom na volanu in reakcijo avtomobila ni zamika, občutek je fenomenalen, vozniška lahkotnost takšnega dirkalnika pa meji na perfekcijo. Seveda obstajajo hitrejši avtomobili, bolj zabavnih pa je zelo malo. Občutek je podoben kot v kakšnem porscheju GT3 RS, le za bistveno manj denarja.
Zato se mi je zopet kolcnilo, da v Sloveniji nimamo niti enega dirkališča, kjer bi takšen bolid prišel prav. Prvenstvo bi bilo sigurno zanimivo, predvsem pa je avtomobil dovolj nenaporen, da bi varno lahko premamil tudi tiste, ki še nimajo ogromno vozniških izkušenj. Ob upoštevanju, da je cena le okoli 50.000 evrov, kar je za dirkalnik povsem sprejemljivo, bi bil interes najbrž lahko velik. Sam sem v tistih dveh krogih vsekakor zelo užival.
Češnja na vrhu torte je bila vožnja na sovozniškem sedežu z Johnnyjem Herbertom za volanom. Tisti, ki priimka ne poznate, hitro pobrskajte po spletu, pa bo takoj jasno. Johnny, ki je včasih vozil formulo 1 in pozneje z mazdo 787B zmagal na 24-urni dirki v Le Mansu, še vedno obvlada. Tempo je bil hiter, a dirkalna miata ni imela pripomb. In hitrega kroga je bilo spet prehitro konec …