4. julij je namreč dan, ko bo fiat 500 (originalno fiat nuova 500) praznoval 65 let. Ja, kar dolgo je že na trgu in med leti 1957 ter 2022, ko praznuje jubilej, jih je na ceste zapeljalo že več kot 6 milijonov. In to le v treh generacijah! Pomaga, da je od konca proizvodnje prve do začetka druge preteklo dobrih 30 let in da je obenem oblika tako prepoznavna, da res ni nobene potrebe, da bi jo spreminjali vsako leto. 2007 so jo že, 2015 s prenovo tudi, pet let kasneje, torej 2020, pa je na trg prišel novi z oznako 500e. Črka e, ker je električen, oblikovno pa povsem prepoznaven. V primerjavi z drugo generacijo je vseeno 61 milimetrov daljši, 56 širši in 39 milimetrov višji. 22 milimetrov daljša je tudi njegova medosna razdalja, zato je v notranjosti vseeno nekoliko več prostora (tudi na račun električne zasnove), čeprav prtljažnik s 185 litri ostaja enak. Zunaj je zanimiv, ker je pač 'luštkan', ker ima tako kot prvi 36-stopinjski padec prtljažnih vrat (in na ta način ohranja podobo originala), ker gre za prvi model znamke s povsem novim logotipom, ker lahko sveti izključno v led tehniki in ker ima lahko na voznikovi strani ena, na sovoznikovi pa dvoja vrata.
Tu mislim na novo različico 3+1, ker klasično trivratno in platneno strešno smo že spoznali. Glavna razlika? Pač, dodatna vrata, ki z odpiranjem nazaj precej olajšajo vstop v vozilo. Ne le v teoriji, tudi v praksi, ker klasičnega B-stebrička v tem primeru ni, pa tudi varnostni pas je vpet nekoliko drugače. Davek na lažje vstopanje boste plačali v obliki bolj hecne bočne linije, dodatnih 30 kilogramov in logično, višje cene. Vsebina za vrati (sprednja se odpirajo s pritiskom na tipko, zadnja pa le takrat, ko so odprta sprednja) ostaja enaka, kar pomeni precej prijetno potniško kabino, z velikima zaslonoma (digitalni merilniki merijo 7 palcev, osrednji zaslon pa lahko tudi 10,25), precej odlagališči in nenazadnje precej boljšimi (tudi recikliranimi) materiali kot pri drugi generaciji. Tudi naprednih sistemov je več, saj lahko novi fiat 500e omogoča drugo stopnjo avtonomne vožnje.
Na voljo je v dveh različno zmogljivih različicah, temu primerna je tudi njuna baterija. Osnovno so poimenovali city range, torej za tiste, ki večino kilometrov prevozite po mestu, kjer boste bolj kot moč, navor in doseg cenili kompaktne mere vozila in dejstvo, da je takšna različica 110 kilogramov lažja od zmogljivejše. Za električni avtomobil s 1255 kilogrami niti ni težka, pa čeprav v dnu skriva Samsungovo litij-ionsko baterijo kapacitete 23,7 kWh. Po podatkih tovarne boste z njo prevozili do 185 kilometrov, nato pa jo polnili z do 11 kW na izmeničnem in do 50 kW na enosmernem toku. Različico z večjo, 42,0 kWh litij-ionsko baterijo, ki jo prav tako proizvaja Samsung, so poimenovali long range, kar je smiselno, ker je z njo moč prevoziti 135 kilometrov več, skupaj 320. Fiat pravi, da bo po mestu moč prevoziti celo do 458 kilometrov, vse to pa ob predpostavki, da lahko električna vozila do 30 odstotkov energije povrnejo že samo z zaviranjem. Razlika ni le v dosegu, temveč tudi moči hitrega polnjenja: namesto s 50 kW se bo različica long range lahko polnila tudi z do 85 kW.
Motor manjše baterije razvije okroglih 70 kilovatov moči (95 KM), večje pa 87 oziroma 118 'konj'. Končna hitrost znaša bodisi 135 bodisi 150 kilometrov na uro, pospešek do stotice pa 9,5 oziroma okroglih 9 sekund. Od 0 do 50 kilometrov na uro oba potrebujeta le 3,1 sekunde, kar pomeni, da boste 'dirko med semaforji' vedno dobili. Pogon je na sprednji kolesi, menjalnik enostopenjski, so pa vsaj načini vožnje štirje: normal (v katerem je vožnja najbolj podobna vožnji vozila z motorjem na notranje zgorevanje), range (v katerem lahko fiat 500e vozite z le eno pedalko) in sherpa (v katerem je hitrost omejena na le 80 kilometrov na uro, avtomobil pa obenem pospešuje počasneje in za nameček izklopi še klimatsko napravo in gretje sedežev). Četrti način je 'turtle' oziroma način želve, ki se samodejno aktivira, ko je v bateriji le še za 8 kilometrov dosega, namenjen pa je predvsem temu, da lahko tudi tisti, ki ste ignorirali vsa prejšnja opozorila, vozilo še varno pripeljete do najbližje vtičnice.
Električni fiat 500e je kupcem na voljo v treh karoserijskih različicah: klasični trivratni, novi štirivratni 3+1 ter platnenostrešni z oznako cabrio. Osnovna paketa opreme action in red sta na voljo le pri klasični trivratni različici, bogateje opremljena icon in la prima by Bocelli pa pri vseh treh. Maloprodajna cena osnovnega fiata 500e s tremi vrati in manjšo baterijo znaša najmanj 33.907 evrov (500e 23,7 kWh action, 1-st. sam.), najdražji, opremljen z večjo 42,0 kWh baterijo ter s paketom la prima by Bocelli, pa stane vsaj 41.690 evrov (500e 42,0 kWh la prima by Bocelli, 1-st. sam.) Za nakup različice 3+1 pripravite dodatnih 1000 (icon) oziroma 1100 evrov (la prima by Bocelli), najdražji pa je fiat 500e cabrio, ki stane še dodatnih 500 evrov. Navedene cene lahko takoj zmanjšate za tri odstotke, kolikor znaša redni popust (od 1017 do 1299 evrov), v primeru nakupa preko financiranja pa odšteje še 1500 evrov. Potem je vsaj za zdaj tu še 4500 evrov subvencije, kar pomeni, da ne govorimo več o številki 33.907, ampak 'le še' 26.890 evrov. Le še v narekovajih, ker nakup preko financiranja seveda ne bo zastonj, pa tudi sicer se slabih 27 tisočakov ne zdi malo za dobrih 3,6 metra dolg oziroma bolje rečeno kratek avtomobil. Na srečo vam domače polnilnice ne bo treba kupiti posebej, saj jo kupci dobite ob nakupu, obenem pa so v ceno vključeni tudi stroški osnovne montaže. Če vas je prepričal ta podatek ali pač simpatična oblika tretje generacije, pa se kar hitro postavite v vrsto. Ne zato, ker bo tako veliko povpraševanja po njej (lani so jih prodali le 33), pač pa zato, ker zastopnik znamke v prihodnjih mesecih pričakuje dobavo le sedmih vozil. Pa še to le tistih z večjo baterijo, ker jih z manjšo trenutno sploh ni v proizvodnji.
Cene:
fiat 500e 23,7 kWh action, 1-st. sam. (70 kW) – 33.907 EUR
fiat 500e 42,0 kWh red, 1-st. sam. (87 kW) – 36.990 EUR
fiat 500e 42,0 kWh icon, 1-st. sam. (87 kW) – 37.590 EUR
fiat 500e 42,0 kWh la prima by Bocelli, 1-st. sam. (87 kW) – 41.690 EUR
fiat 500e 3+1 42,0 kWh icon, 1-st. sam. (87 kW) – 38.590 EUR
fiat 500e 3+1 42,0 kWh la prima by Bocelli, 1-st. sam. (87 kW) – 42.790 EUR
fiat 500e cabrio 42,0 kWh icon, 1-st. sam. (87 kW) – 39.090 EUR
fiat 500e cabrio 42,0 kWh la prima by Bocelli, 1-st. sam. (87 kW) – 43.290 EUR