Da imamo v vsakem sodobnem avtomobilu ABS pa ESP in še katero od elektronskih pomagal, je jasno že ptičem na vejah in o tem sploh ne razmišljamo več. V kritični situaciji res veliko pomagajo in tudi znajo odpraviti marsikatero voznikovo napako. Ne zmorejo pa pomagati v tolikšni meri kot sistem, ki ves čas budno spremlja okolico pred vozilom in zavre celo namesto nas. No, če imate ženo v avtu, potem je to že pol takšnega sistema - zavira ne, opozarja pa!
Če hitrost ni prevelika, namreč zmore s samodejnim zaviranjem celo preprečiti trk, zlasti v mestu je lahko učinkovit.
Ford kuga, ki ga lahko vidite v prispevku, ima sistem samodejnega zaviranja, pravzaprav ga ima vedno več vozil in ob nakupu novega avtomobila tudi priporočam, da izberete ta element varnostne opreme, če ni že serijski. Velikokrat je celo zapakiran v paket, ki vključuje še katerega od drugih varnostnih sistemov. Če hitrost ni prevelika, namreč zmore s samodejnim zaviranjem celo preprečiti trk, zlasti v mestu je lahko učinkovit, sicer pa zmanjša posledice, če je hitrost večja.
Organizacija EuroNCAP delovanje sistema, ki ga poznamo pod kraticami city brake, AEB in še nekaterimi, testira pod točno določenimi pogoji, večkrat najprej prevozijo testno stezo in strogo določijo še nekaj drugih parametrov. Mi smo ga preizkusili na bolj enostaven način, ker v praksi tudi ne boste najprej nekajkrat preverili, če se bo res ustavil pred sosedovim avtomobilom. Bo pač moral reagirati takrat, ko bo trk neizbežen.
Skratka, v Centru varne vožnje na Vranskem smo si sposodili blazino, ki je namenjena preverjanju delovanja dotičnega sistema in obenem odporna na nalet avtomobila, kadar sistem zataji oziroma je bila hitrost prevelika. Edge je pri hitrosti 30 km/h močno zaviral in se vedno znova varno ustavil pred oviro. Včasih 20 centimetrov pred njo in včasih le tri, a se je. Niti enkrat se pri tej hitrosti nismo zaleteli pa smo delovanje preizkusili vsaj desetkrat. Tudi prelisičiti smo ga želeli in proti oviri peljali po sosednjem pasu, potem pa v zadnjem trenutku zavili v oviro. Rezultat je bil enak, kar ni povsem samoumevno. Pri hitrosti 50 km/h trka ni več uspel preprečiti in smo oviro nekajkrat zadeli, je pa z zaviranjem vseeno omilil trk.
Če bi bil pred nami drug avtomobil, bi bilo ukrivljene pločevine nekoliko manj, najsodobnejši sistemi pa poleg vozil znajo zaznati in zavirati tudi pred pešci in kolesarji. Fordov že. Tam trk že pri manjši hitrosti lahko pomeni hude poškodbe, zato je sistem še toliko bolj dobrodošel. V prihodnjih letih bo city brake najverjetneje obvezen del serijske opreme, dokler ni, doplačilo zanj vsekakor priporočamo. Nadgradenj delovanja je namreč že sedaj veliko, boljši znajo spremljati celo okolico za vozilom in pri vzvratnem pomikanju s parkirnega mesta zavrejo tudi, če s strani prihaja drugo vozilo. Seveda to ne pomeni, da se nanje lahko stoodstotno zanašate in med pomikanjem v koloni prebirate časopis, ne 'spijo' pa nikoli.