Verjetno se je ob prebiranju uvoda tistim starejšim na obraze narisal nasmešek, ker ste najbrž počeli enako. Ali pa vsaj imeli s seboj cunjico, s katero ste pobrisali tiste v motorju, ko jih je zalilo in avtomobil ni vžgal. Kakorkoli, od takrat pa do danes so svečke precej napredovale in sploh se ne spominjam, kdaj sem nazadnje slišal, da so povzročile neljubi dogodek. Pač, vedno delajo, seveda pa je tud zanje predpisan servisni interval.
Ampak najprej nekaj razčistimo. Svečke, kot jih poznamo, imajo le bencinski motorji. Me namreč še vedno kdo vpraša, na koliko se menjajo svečke pri dizlu. Jih ima tudi, ampak grelne in zadeva je tam skratka precej drugačna. Bencin je namreč bistveno bolj vnetljiv od dizelskega goriva, zato je dovolj le iskra, pa zadeva eksplodira in za to poskrbijo svečke. O teh berete tokrat.
Etienne Lenoir je leta 1860 prvi uporabil električni tok za zagon prvega motorja z notranjim izgorevanjem. Prve patente za prave svečke je v istem stoletju vložilo precej inovatorjev, med katerimi vam bosta poznana vsaj priimka Bosch in Tesla, prvi jih izdeluje še vedno. No, izdeluje jih podjetje, ki se imenuje po njem. Prve visokonapetostne svečke, ki so bile neposredno povezane z zagonskim mehanizmom, so izdelali leta 1902.
Postopek zagona motorja je dandanes tako enostaven, da na svečke ne pomisli skoraj nihče več, so pa še vedno vitalni element. Svečka namreč da iskro, ki povzroči eksplozijo in potisne bat navzdol ter tako zažene motor. In potem v vsakem batu enkrat v taktu še vedno doda iskro ter na ta način skrbi za nadzorovane eksplozije ter tek motorja, najbolj običajno premikanje batov štirivaljnega motorja pa gre v zaporedju 1-3-4-2. Svečke so lahko različnih velikosti oziroma debelin, od 10 pa do 18 milimetrov, zato gredo v vaš motor pač takšne, ki so predpisane.
Svečk se ne popravlja, ker ne gre za posebej drago stvar, kakovostne dobite že za kakšnih dvajset evrov, to je cena kompleta štirih. Zato svetujem tudi, da ne 'varčujete' z nakupi sumljivih znamk, ki so morda polovico cenejše. Tako ali tako so svečke element, ki je potreben menjave na vsakih nekaj deset tisoč kilometrov, odvisno od predpisanega intervala, vsekakor pa ne prav pogosto.
Kot vsaka stvar, tudi svečke lahko zatajijo. Da avtomobil ne deluje dobro, boste takoj slišali, če se bo motor vrtel le s tremi od štirih valjev. Velika verjetnost je, da ena od svečk ne daje električnega signala, za to pa je lahko kriv tudi povezovalni kabel, niti ne svečka sama. V bistvu, upajmo, da je ena od teh dveh stvari šla k vragu, ker je popravilo poceni, vse drugo je ponavadi dražje.