Saj veste, ključi so tako velika nadloga, da se jih je treba nujno čimprej znebiti. Zato imaja vrata na novih hišah čitalce prstnih odtisov, ključi v avtih pa so dovolj pametni, da lahko ostanejo v žepu in se avtomobil ob našem dotiku z njim vseeno odkleni. No, v teh stavkih je seveda nekaj sarkazma, sam namreč nimam posebnih težav z uporabo ključev, potrjujem pa, da je vseeno lažje, če jih ni potrebno fizično uporabiti. Tudi napredek daljinskega odklepanja avtomobilskih vrat namesto klasičnega se je morda v začetku komu zdel nesmiseln, pa si sedaj življenja brez tega niti predstavljati ne moremo več.
Je pa res, da pametni ključ, tako namreč poimenujemo ključ, ki zazna, da ste blizu vozila in ga odklene brez pritiska na stikalo, lahko povzroči kakšno težavo, ki je klasični ne more. Kljub temu, da ideja oziroma tehnologija sploh ni tako nova. Siemens je začel z idejo in to že pred 21 leti, leta 1998 pa je podoben sistem imel že mercedes-benz v svojem takratnem razredu S. Prvi serijski avtomobil s pametnim ključem, skratka.
Dandanes jih ponuja že večina proizvajalcev, vsaj v svojih večjih modelih, poznamo pa več vrst pametnih ključev. Nekateri se zdijo namreč le 'napol' pametni, kar pomeni, da je še vedno potreben pritisk na stikalo za odklepanje, ni pa potrebno ključa več vtakniti v ključavnico, da bi zagnali vozilo, je dovolj le pritisk na namensko gumb. Pravi pametni ključ je lahko ves čas v žepu in se bo avtomobil vseeno odklenil, ko bomo prijeli za kljuko vrat.
Pravzaprav je tudi tukaj več različnih rešitev, čeprav so si med seboj podobne. Pri nekaterih vozilih je potrebno za odklep in zaklep pritisniti gumbek na vratih, nekateri imajo senzor in se vrata odklenejo že od dotiku kljuke, za zaklepanje pa je dovolj za kakšno sekundo postavljena roka ob senzorju. Renault ima celo najlažji sistem, saj se ob prihodu do vozila in dotiku kljuke vrata takoj odklenejo, zaklenejo pa samodejno, ko se oddaljimo nekaj metrov od vozila. Da nam ni potrebno tuhtati, če se je avtomobil res zaklenil, avtomobil spusti nežen opozorilni zvok.
Verjetno vas skrbi, če lahko nekdo v bližini s posebno napravo ujame signal in kodo odklepanja ter potem vozilo odpre brez pravega ključa? Ta filmska finta je v praksi praktično nemogoča, saj ključ in vozilo med seboj večkrat izmenjata informacije, vse se seveda zgodi v delčku sekunde, ampak postopek mora biti povsem ustrezen, da se vozilo odklene. Zadnje čase je pri krajah večkrat uporabljen kovanec ali drug manjši predmet, ki ga tat zatakne v priprto kljuko, zaradi česar se potem avtomobil ne zakleni, čeprav smo pritisnili na gumb. Večina lastnikov vozil s pametnimi ključi itak ni pozorna, kaj se je zgodilo, ker so samodejnega zaklepanja pač vajeni, je pa res, da avtomobil spusti drugačen zvok, kadar se vozilo ni zaklenilo. Le dovolj pozoren moraš biti.
Kako ključ sploh ve, da je blizu avtomobila, se sprašujete? Precej enostavno, ključ je oddajnik, v vozilu pa je sprejemnik. Ko sta dovolj blizu, zadeva deluje. V primeru, da je ključ v ostal avtomobilu, se to ne bo zaklenilo, pač, zaradi varnosti. Oziroma, se ne bo, če je s sistemom vse v redu, pred nekaj tedni se mi je namreč prav to zgodilo, krivec pa so bile bojda visoke zunanje temperature. Ključ je ostal v sredinskem predalu, vrata sem zaprl in avtomobil se je samodejno zaklenil. Niti ne bom razlagal, koliko težav mi je to povzročilo.
Druga nevarnost je, da z nekom zamenjate avtomobil, kot to zaradi logistike pogosto delamo v našem uredništvu, pa vam druga oseba pozabi dati še ključ, ki ga ima v žepu. V primeru, da je motor prižgan, se boste s takšnim vozilom zlahka odpeljali, ko pa ga boste ugasnili ali pa ga bo ugasnil sistem start&stop, se ne bo zagnal več nazaj. Zato je pazljivost seveda potrebna, res pa je tudi, da vozila opozarjajo tudi na to, da ključa ni v njih. Aha, še to.Ko se baterija v ključu izprazni, lahko vozilo odklenete in zaženete na staromoden način s klasičnim ključem, ki se vedno skriva v okviru celotnega ključa.
Ampak tudi takšni pametni kluči niso ravno 'pametni', bodo z leti še bolj. Ford recimo že danes ponuja sistem myKey, kjer je en ključ glavni, ostale pa lahko preprogramiraš, da avtomobilu določijo omejitve. Da na primer ne doseže višje hitrosti kot 130 km/h, če želite umiriti mulca. Ali pa, da glasba ne preseže določene glasnosti in tako naprej. Ampak to so pa že Einstein ključi očitno …