Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Avtomobilski zvočni sistem

Tehno volan

Avtor prispevka: Jure Cehner
Če še niste upokojeni, je velika verjetnost, da radio, zvočniki, vsi možni vhodi za vtikače in podobne stvari v avtomobilih dosti pomenijo. Tokrat vam ne bomo nakladali o tem, kako zelo je Bieber zanič, temveč o zvočnih sistemih.
Avtomobilski zvočni sistem
Foto: Splet
25. 4. 2016 ob 12:00
Komentarjev: 0
Tehno volan - avtomobilski zvočni sistem
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Imamo jih predvsem za razvedrilo, pa da nas radijske postaje obveščajo o prežečih radarjih. Praktično vsi avti, ki zapeljejo iz tovarn, imajo dandanes vgrajen zvočni sistem, nekateri boljši, nekateri slabši. Ni pa bilo vedno tako. Radijske postaje so začele svoje signale oddajati tam okoli leta 1920, takrat se je začela vsa radijska norija v obdobju, ki ga danes poznano kot 'roaring twenties', in s tem tudi prvi zvočni sistemi v avtih. To je bil čas, ko so gramofonske plošče počasi začeli zamenjevati električni načini zapisa. Ta je omogočal ojačanje in mešanje iz zvočnih vibracij v zraku pretvorjenih električnih signalov. To je zahtevalo tudi nov sistem zvočne reprodukcije. Tako se je rodil zvočnik.

Galvin Manufacturing je bilo prvo podjetje, ki je začelo ponujati vgrajene sisteme za avtomobile. Pred tem so ljudje verjetno samo držali tranzistorje v rokah, ne vemo. Potem v 40. letih prejšnjega stoletja so prišli sistemi stereo 8, tiste velike kasete, če ste jih kdaj videli, potem vsem znane klasične kasete, katerih trake smo vrteli s svinčniki, nato že CD-playerji in končno sistemi, ki berejo glasbene datoteke formata MP3.

Pa pustimo zgodovino, kaj vse dobimo danes, ko nam v avto natlačijo audio-sistem? Ko govorimo o avtomobilskih zvočnih sistemih, imamo v mislih obvezno glavno enoto, ki je na sredini armature, radijski sprejemnik, CD-predvajalnik, zvočnike, število teh je seveda odvisno od paketa opreme, in vhoda AUX in USB. To je vse, nekateri sistemi imajo še ojačevalce, ki so običajno v prtljažniku, ampak teh v standardnih konfiguracijah običajno ni. Ponavadi jih najdemo v kakšnih 'aftermarket' paketih.

Ampak zvočniki so pa najpomembnejši, kajne? Drži, za kakovost zvoka zagotovo. Če ste ljubitelj opernih balad in se jim ne morete odpovedati tudi v avtomobilu, potem se boste morali ozirati po sistemih z dobrimi zvočniki. Dandanes so vsi praktično vsi zvočniki dinamični, ki so jih izumili že pred 90 leti, leta 1925. Delujejo po enakem principu kot dinamični mikrofon, le obratno, torej iz električnega signala, ki ga prejmejo, proizvedejo zvok. Če želite bolj tehnično razlago, berite dalje, sicer skočite na naslednji odstavek. Torej, zvočnik je elektro - akustični aktuator, ki prevaja električni signal v zvok. Okoli polov trajnega magneta je nameščeno navitje, skozenj teče tok, ki se spreminja v ritmu zvočnih frekvenc. Zato se tudi magnetno polje stalno spreminja, se ojačuje ali slabi ter bolj ali manj priteguje kovinsko membrano, nameščeno pred poloma magneta. Zaradi tega membrana niha v istem ritmu in slišimo zvok. 

Zvok ni nič drugega kot zaporedje razredčin in zgoščin zraka. Najpogostejši zvočniški driver se pogosto imenuje dinamični zvočnik, saj z gibanjem naprej-nazaj v zraku ustvarja zgoščine in razredčine.

Kot pri vseh stvareh, se določeni ljudje odločijo pretiravati, in zvočniki seveda niso izjema. Samo poglejte te sisteme, ki zavzamejo več kot polovico avtomobila. Je pa fino poslušati glasbo brez hreščanja in ponavadi je najboljše in cenovno dostopno dokupiti sisteme proizvajalcev, ki jih ponudnik običajno ponuja ekskluzivno. Recimo, Bang & Olufsen, ki jih najdemo v BMW-jih, aston martinih in audijih. Zvočne sisteme znamke Bose najdemo v mazdah, fiatih in nissanih; in Harman Kardon v volvih, subarujih pa tudi BMW-jih in mercedes-benzih. To so premijske znamke, ki običajno za neko obdobje z avtomobilsko znamko podpišejo pogodbo in proizvajajo zvočne sisteme za njihove modele.

Avto je sicer zelo neprimerno okolje za produkcijo finega zvoka, ker je pač čudne oblike znotraj. Kot veste, so kabine narejene iz raznih materialov in različnih oblik, kar pomeni, da se od nečesa zvok bolj odbija kot od česa drugega. Tako lahko zvok za potnike zadaj bolj odmeva kot za tiste spredaj in to seveda za vse zvočne inženirje pri teh firmah ni sprejemljivo. Pri tistih znamkah, ki smo jih našteli prej, se običajno precej potrudijo in pri Harman Kardonu, recimo, vsak sistem naredijo po meri za vsak avtomobilski model, ker se še predobro zavedajo, da ima vsaka kabina drugačne akustične lastnosti. Baje povprečno po tri leta razvijajo sistem za določen avto. Po šest in več zvočnikov skrbno razporedijo po kabini, da poslušate optimalen zvok, kjerkoli sedite. Tudi materiali so pomembni,še bolj morda koti, pod katerimi je namščena vojska zvočnikov, cela znanost, skratka. Bose jih vgrajuje celo v naslon za glavo, da ste res čistu blizu izvora zvoka. V novem audiju A4 vas bo sistem znamke Bang & Olufsen stal slabih 1.366 evrov. Za ta cvenk boste dobili 755 vatov kristalno jasnega zvoka , ki vas bo bombardiral iz kar 19 zvočnikov. Veliko denarja za veliko muzike, v glavnem.

Aja, in Bieber je zanič.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 11. 12. 2024
December 2024
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
25262728293001
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
tesla model Y 224
škoda octavia 190
volkswagen taigo 136
renault captur 129
MG ZS EV 126

Podatki veljajo za marec 2023.

Letos je bilo v SLO prodanih 13.450 novih avtov.

Anketa
Kaj nas bo premikalo v prihodnosti?
993Elektrika v baterijah. 992Fosilna goriva. 991Sintetična goriva. 990Vodik.


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Obvestila
Javna agencija RS za varnost prometa Nekaj več kot 2.600 kršitev pred 2 leti  | 
Motulli Dolenjski Motulli osvaja Švico pred 3 leti  | 
Peugeot Slovenija Nov prodajno-servisni salon pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varno v jesen in zimo pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Na šolske poti so se vrnili otroci! pred 3 leti  | 
Zavod VOZIM, Big Bang Varno v jesen pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Od danes pomembne zakonske spremembe pred 3 leti  | 
Toyota startup pospeševalnik Klic po inovacijah mobilnosti za vse in ... pred 3 leti  |  Volan
Zavarovalnica Triglav - DRAJV Osvoji nove brisalce Bosch pred 3 leti  | 
Ford in Fordwich Bodo preklopili na elektriko? pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Preprečevanje vožnje pod vplivom ... pred 4 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varujmo življenja, vozimo trezni! pred 4 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Pasavček tudi v časih epidemije pred 4 leti  | 
Continental in skupina Volkswagen Recept za uspešno večdesetletno ... pred 4 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Alkohol ostaja širok družbeni problem pred 4 leti  | 
Toyota Motor Europe Prodajni rezultati pred 4 leti  | 
Continental Zimske ali celoletne pnevmatike? pred 4 leti  | 
Ford transit connect Najvarčnejši v segmentu pred 4 leti  | 
Peugeot Iščejo najstarejšega pred 4 leti  | 
Continental 73-krat od Zemlje do Marsa pred 4 leti  |