Imamo jih predvsem za razvedrilo, pa da nas radijske postaje obveščajo o prežečih radarjih. Praktično vsi avti, ki zapeljejo iz tovarn, imajo dandanes vgrajen zvočni sistem, nekateri boljši, nekateri slabši. Ni pa bilo vedno tako. Radijske postaje so začele svoje signale oddajati tam okoli leta 1920, takrat se je začela vsa radijska norija v obdobju, ki ga danes poznano kot 'roaring twenties', in s tem tudi prvi zvočni sistemi v avtih. To je bil čas, ko so gramofonske plošče počasi začeli zamenjevati električni načini zapisa. Ta je omogočal ojačanje in mešanje iz zvočnih vibracij v zraku pretvorjenih električnih signalov. To je zahtevalo tudi nov sistem zvočne reprodukcije. Tako se je rodil zvočnik.
Galvin Manufacturing je bilo prvo podjetje, ki je začelo ponujati vgrajene sisteme za avtomobile. Pred tem so ljudje verjetno samo držali tranzistorje v rokah, ne vemo. Potem v 40. letih prejšnjega stoletja so prišli sistemi stereo 8, tiste velike kasete, če ste jih kdaj videli, potem vsem znane klasične kasete, katerih trake smo vrteli s svinčniki, nato že CD-playerji in končno sistemi, ki berejo glasbene datoteke formata MP3.
Pa pustimo zgodovino, kaj vse dobimo danes, ko nam v avto natlačijo audio-sistem? Ko govorimo o avtomobilskih zvočnih sistemih, imamo v mislih obvezno glavno enoto, ki je na sredini armature, radijski sprejemnik, CD-predvajalnik, zvočnike, število teh je seveda odvisno od paketa opreme, in vhoda AUX in USB. To je vse, nekateri sistemi imajo še ojačevalce, ki so običajno v prtljažniku, ampak teh v standardnih konfiguracijah običajno ni. Ponavadi jih najdemo v kakšnih 'aftermarket' paketih.
Ampak zvočniki so pa najpomembnejši, kajne? Drži, za kakovost zvoka zagotovo. Če ste ljubitelj opernih balad in se jim ne morete odpovedati tudi v avtomobilu, potem se boste morali ozirati po sistemih z dobrimi zvočniki. Dandanes so vsi praktično vsi zvočniki dinamični, ki so jih izumili že pred 90 leti, leta 1925. Delujejo po enakem principu kot dinamični mikrofon, le obratno, torej iz električnega signala, ki ga prejmejo, proizvedejo zvok. Če želite bolj tehnično razlago, berite dalje, sicer skočite na naslednji odstavek. Torej, zvočnik je elektro - akustični aktuator, ki prevaja električni signal v zvok. Okoli polov trajnega magneta je nameščeno navitje, skozenj teče tok, ki se spreminja v ritmu zvočnih frekvenc. Zato se tudi magnetno polje stalno spreminja, se ojačuje ali slabi ter bolj ali manj priteguje kovinsko membrano, nameščeno pred poloma magneta. Zaradi tega membrana niha v istem ritmu in slišimo zvok.
Zvok ni nič drugega kot zaporedje razredčin in zgoščin zraka. Najpogostejši zvočniški driver se pogosto imenuje dinamični zvočnik, saj z gibanjem naprej-nazaj v zraku ustvarja zgoščine in razredčine.
Kot pri vseh stvareh, se določeni ljudje odločijo pretiravati, in zvočniki seveda niso izjema. Samo poglejte te sisteme, ki zavzamejo več kot polovico avtomobila. Je pa fino poslušati glasbo brez hreščanja in ponavadi je najboljše in cenovno dostopno dokupiti sisteme proizvajalcev, ki jih ponudnik običajno ponuja ekskluzivno. Recimo, Bang & Olufsen, ki jih najdemo v BMW-jih, aston martinih in audijih. Zvočne sisteme znamke Bose najdemo v mazdah, fiatih in nissanih; in Harman Kardon v volvih, subarujih pa tudi BMW-jih in mercedes-benzih. To so premijske znamke, ki običajno za neko obdobje z avtomobilsko znamko podpišejo pogodbo in proizvajajo zvočne sisteme za njihove modele.
Avto je sicer zelo neprimerno okolje za produkcijo finega zvoka, ker je pač čudne oblike znotraj. Kot veste, so kabine narejene iz raznih materialov in različnih oblik, kar pomeni, da se od nečesa zvok bolj odbija kot od česa drugega. Tako lahko zvok za potnike zadaj bolj odmeva kot za tiste spredaj in to seveda za vse zvočne inženirje pri teh firmah ni sprejemljivo. Pri tistih znamkah, ki smo jih našteli prej, se običajno precej potrudijo in pri Harman Kardonu, recimo, vsak sistem naredijo po meri za vsak avtomobilski model, ker se še predobro zavedajo, da ima vsaka kabina drugačne akustične lastnosti. Baje povprečno po tri leta razvijajo sistem za določen avto. Po šest in več zvočnikov skrbno razporedijo po kabini, da poslušate optimalen zvok, kjerkoli sedite. Tudi materiali so pomembni,še bolj morda koti, pod katerimi je namščena vojska zvočnikov, cela znanost, skratka. Bose jih vgrajuje celo v naslon za glavo, da ste res čistu blizu izvora zvoka. V novem audiju A4 vas bo sistem znamke Bang & Olufsen stal slabih 1.366 evrov. Za ta cvenk boste dobili 755 vatov kristalno jasnega zvoka , ki vas bo bombardiral iz kar 19 zvočnikov. Veliko denarja za veliko muzike, v glavnem.
Aja, in Bieber je zanič.