Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Sklopka

Tehno volan

Avtor prispevka: Jure Cehner
Tista stvar, ki najbolj rada zasmrdi, ko nepravilno speljujete, je sklopka. Ni pa to njena edina funkcija, skrbi še za eno drugo pomembno stvar, in sicer da ne raznese menjalnika in motorja.
Sklopka
Foto: Splet
14. 3. 2016 ob 6:00
Komentarjev: 0
Tehno volan - sklopka
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Pa da se ne bomo prehitevali, gremo lepo počasi. Če vozite avto z ročnim menjalnikom, zagotovo veste, da ima sklopko. Nekateri boste morda presenečeni, če vam povemo, da imajo tudi tisti s samodejnim menjalnikom sklopko, nekateri kar dve. V bistvu so sklopke v mnogih stvareh, ki jih vidite ali uporabljate vsak dan. Veliko brezžičnih vrtalnih strojev ima sklopke, motorne žage imajo centrifugalno sklopko, celo nekateri jojoti jo imajo. Ampak tokrat nas bo zanimala tista, ki jo najdemo v vašem avtu.

Grobo povedano, sklopke pridejo prav pri napravah, ki imajo dve vrteči se gredi. V avtomobilih jih potrebujemo, ker se motor, ko je prižgan, stalno vrti, kolesa pa pač ne. Da se lahko avto ustavi, brez da bi uničili motor, mora biti nek vmesnik, ki odklopi motor od koles oz. menjalnika. In to je sklopka.

Skrbi za prenos moči motorja v menjalnik in slednjemu omogoča, da se loči od motorja, da lahko v miru stoji na mestu ali med vožnjo prestavi v drugo prestavo. Tudi pri speljevanju jo potrebujete, saj mora motor moč počasi prenesti v menjalnik, v nasprotnem primeru bi ga verjetno razneslo. Sklopka torej vrteči se motor poveže z nevrtečim se menjalnikom. In to običajno doseže s trenjem.

Za začetek torej moramo vedeti kaj o trenju. Ta v bistvu govori o tem, kako težko je drseti z eno plastjo ob drugo. Trenje se ustvari z majhnimi izboklinicami in vdolbinicami, ki so na sleherni površini. Večje in globlje kot so, večje bo trenje. Sklopka deluje tako, da ustvari trenje med vztrajnikom in lamelo sklopke. Vztrajnik je povezan z motorjem, lamela in vse, kar sledi, pa z menjalnikom. Ko stopalo umaknete s stopalke, vzmeti potisno ploščo potisnejo proti disku sklopke, ki nato pritisne na vztrajnik. To poveže motorno gred z gredjo menjalnika in obe se sučeta z enako hitrostjo.

Ko pa pritisnete stopalko, hidravlični bat ali kabel pritisne na izklopno vilico, ki potisni tečaj nato potisne v sredino vzmetne košarice oz. diafragme. Ko se sredica košarice pritisne navznoter, skupek zatičev na obrobju diafragme potisne potisno ploščo stran od diska sklopke. To sklopko nato odmakne od vrtečega se motorja. Tiste vzmeti, ki jih vidite na lameli pa prizanesejo menjalniku, da ni prevelikega šoka, ko se sklopka poveže z njim.

Nimamo pa samo ene vrste sklopke. Poznamo preproste, kot so mufna, tuljčna, ploščna in objemna in te trdno spajajo dve gredi. To so sklopke za sklapljanje in tako omogočajo vzpostavitev ali prekinitev zveze med gredema tudi med vrtenjem. Poznamo še parkljaste, kjer morata biti hitrosti pogonske in gnane gredi enaki, pri drugih pa se lahko zelo razlikujeta. Zobate sklopke imajo na obodu ali konceh gredi zobce. Ti se prilegajo drug drugemu in prenašajo moč. Elastične sklopke se uporabljajo za skapljanje gredi, ki se v začetku vrtita z različno hitrostjo, nato pa se sčasoma uskladita; gumijast ali prožen jeklen vložek prestreza sunkovite obremenitve zaradi spreminjanja vrtilne hitrosti. Enosmerne sklopke prenašajo navor samo s pogonske na gnano gred, v nasprotno smer pa ne (sklopka za prosti tek). Centrifugalne sklopke spojijo gredi, če se pogonska gred vrti z dovolj veliko hitrostjo, ali pa spoj prekinejo, ko hitrost gnane gredi preseže določeno mejo; mednje sodita naletna sklopka in zagonska sklopka. Varnostne sklopke se razklopijo, če je obremenitev pogonske gredi prevelika. Ampak dovolj, da ne bo vse skupaj preveč suhoparno.

V bistvu je vse, kar morate vedeti, le kdaj pritisniti na stopalko sklopke. In če niste Američan, to nedvomno veste.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 7. 12. 2024
December 2024
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
25262728293001
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
tesla model Y 224
škoda octavia 190
volkswagen taigo 136
renault captur 129
MG ZS EV 126

Podatki veljajo za marec 2023.

Letos je bilo v SLO prodanih 13.450 novih avtov.

Anketa
Kaj nas bo premikalo v prihodnosti?
993Elektrika v baterijah. 992Fosilna goriva. 991Sintetična goriva. 990Vodik.


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Obvestila
Javna agencija RS za varnost prometa Nekaj več kot 2.600 kršitev pred 2 leti  | 
Motulli Dolenjski Motulli osvaja Švico pred 3 leti  | 
Peugeot Slovenija Nov prodajno-servisni salon pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varno v jesen in zimo pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Na šolske poti so se vrnili otroci! pred 3 leti  | 
Zavod VOZIM, Big Bang Varno v jesen pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Od danes pomembne zakonske spremembe pred 3 leti  | 
Toyota startup pospeševalnik Klic po inovacijah mobilnosti za vse in ... pred 3 leti  |  Volan
Zavarovalnica Triglav - DRAJV Osvoji nove brisalce Bosch pred 3 leti  | 
Ford in Fordwich Bodo preklopili na elektriko? pred 3 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Preprečevanje vožnje pod vplivom ... pred 4 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varujmo življenja, vozimo trezni! pred 4 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Pasavček tudi v časih epidemije pred 4 leti  | 
Continental in skupina Volkswagen Recept za uspešno večdesetletno ... pred 4 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Alkohol ostaja širok družbeni problem pred 4 leti  | 
Toyota Motor Europe Prodajni rezultati pred 4 leti  | 
Continental Zimske ali celoletne pnevmatike? pred 4 leti  | 
Ford transit connect Najvarčnejši v segmentu pred 4 leti  | 
Peugeot Iščejo najstarejšega pred 4 leti  | 
Continental 73-krat od Zemlje do Marsa pred 4 leti  |