V glavnem, verjetno že veste, kam pes taco moli ... k tekočinam. Enako, kot vi potrebujete kri in še kaj drugega, vaš avtomobil potrebuje različne tekočine. Ja, ni dovolj, če mu tu in tam samo dolijete bencin ali nafto, potrebuje še marsikaj. Se spominjamo, ko so se pri Paganiju hvalili, da je suha masa njihove takrat nove huayre le nekaj več kot 1.350 kilogramov. Ob 730 'konjih' je to kar majhna številka, vseeno pa je v praksi avtomobil precej težji. Ja, zaradi tekočin, dosti jih je.
Kdaj pa kdaj se kdo spomni še na motorno olje, tega je tudi fino imeti, sicer motor hitro pokaže svoje nestrinjanje. Še posebej, če iz nekega razloga hitro izginja, kot v moji stari astri. V motorju je namreč dosti premičnih delov in morajo biti podmazani, na suho namreč ne gre nič. Na ostale stvari pa se povprečen uporabnik niti ne spomni. No, morda le še na tekočino za pranje stekel. So pa še druge. Vse tekočine morajo biti v predpisanih količinah, da vozilo normalno deluje. V kolikor pustimo, da količina pade pod predpisano oz. je celo zmanjka, imamo recept za mehansko katastrofo. No, razen v primeru tekočine za stekla, v tem primeru boste pač malce slabše videli. Pa gremo po vrsti.
Motorno olje: Lahko bi rekli, da je motorno olje najpomembnejša tekočina v vseh avtih z motorji z notranjim izgorevanjem. Olje lubricira premične dele v ohišju ročične gredi, ki se nahaja takoj pod valji, in preprečuje prevelike temperature in trenje. Skratka, preprečuje uničenje batov, ventilov in praktično vseh ostalih komponent. Če motorju zmanjka olja, se bo tako v zelo kratkem času ustavil in vas pri popravilu olajšal za zajeten šop denarja. Kako pa vemo, če ima naš motor zadosti olja? Če vozite novejši avtomobil, vas bo ta sam opozoril; če pa senzorjev nima, je vedno na voljo merilna palčka. Nivo olja vedno preverjajte po tem, ko avtomobil z ugasnjenim motorjem stoji vsaj 10 minut in seveda na ravni podlagi. Motorno olje je tudi potrebno menjati, servisni intervali variirajo od proizvajalca do modela avtomobila, običajno pa so na dve leti.
Zavorna tekočina: Če vam bo avtomobil po domače le 'zaribal' v primeru, da vam zmanjka olja, je zavorna tekočina veliko bolj pomembna za samo varnost potnikov. Zavorna tekočina se pretaka po docela hermetično zaprtem sistemu, ki uporablja hidravlični pritisk za zaustavitev avtomobila. Ko pritisnete na zavoro, se zavorna tekočina kompresira in tako izvrši pritisk na zavorne čeljusti in ploščice, ki nato ustvarijo dovolj trenja, da zaustavijo premikajoče se vozilo. Če zavorna tekočina nekje uhaja ali v sistem zaide preveč zraka, zavore ne bodo več stoodstotno učinkovite in zavorna pot se bo podaljšala. V najslabšem primeru zavore popolnoma popustijo.
Hladilna tekočina: Ta povečini sestoji iz kombinacije vode in posebnega hladilnega sredstva v razmerju 50:50. V hladnejših podnebjih se bo številka nagibala bolj v prid antifriza. Ta je na kratko tekočina za prenos toplote. Kroži naokoli prižganega motorja in sproti pobira toploto, ki jo dostavi v hladilnik. Od tam se nato razpusti v zrak. Brez zadostne količine hladilne tekočine se bo agregat kaj hitro pregrel, kar je slabo. V sili lahko uporabite tudi samo vodo, ampak načeloma je boljša mešanica s hladilnim sredstvom, saj preprečuje zmrzovanje tekočine pozimi in je boljša pri mazanju samega hladilnega sistema, da ne pride do rjavenja in zamašitev. Nivo hladilne tekočine se vidi kar skozi posodo, kjer je tudi označena predpisana mera. Samo ne packajte, kot ta mojster na sliki.
Tekočina za servo volan: Najverjetneje nimate več dela z njo, saj imate električen servo volan, kjer te tekočine ni več. Sicer pa imate posodo pod pokrovom, ki je manjša in podobna tisti za hladilno tekočino, in morate paziti, da je vedno znotraj predpisane količine. Sicer pa je ta tekočina pod stalnim pritiskom manjše hidravlične črpalke, ki jo poganja motor, in pomaga pri lažjem obračanju volana, tako da vrši pritisk na tisto smer krmilnega mehanizma, kamor obračate volan.
Olje za menjalnik: Ta rdeče obarvana tekočina vam ne bo povzročala skrbi, saj običajno ne zahteva voznikove pozornosti. Vrši podobno funkcijo kot motorje olje, saj hladi in lubricira notranje dele menjalnika in s tem skrbi, da vsi zobniki in premični deli menjalnika brezhibno delujejo.
Tekočina za akumulator: Pred leti smo morali dolivati destilirano vodo, zdaj pa so bodisi hermetično zaprti ali pa napolnjeni z gelom, kjer ni potrebe niti možnosti dolivanja česarkoli.
Tekočina za čiščenje stekel: Če je niste dolili, boste pač gledali ptičje iztrebke in mušičja črevesja. Kar je lahko tudi nevarno, zato le pazite, da ni posoda izsušena.
Rekli smo, da te tekočine pridejo v poštev za avtomobile z motorji z notranjim izgorevanjem. Kako pa je z električnimi vozili? Če govorimo o pravem električarju, ne pa hibridu, so stvari malce drugačne. Večina teh tekočin, ki smo jih našteli, pač ni potrebnih, kar pa ne pomeni, da je vse suho. Še vedno potrebujejo tekočino za čiščenje stekel, itak, hladilno tekočino in seveda zavorno tekočino.
Pri malce večjih in močnejših avtomobilih je lahko vseh tekočin v obtoku za več kot 100 kilogramov. Tista Paganijeva huayra torej na cesti tehta vsaj 1.500 kilogramov, oziroma 1.600 z le enim potnikom. To je pa že malo več, kot oglašujejo. Ampak vseeno potegne ...